CATCH UP WITH JEROEN DISCH

Jeroen Disch

In deze rubriek praten we bij met kandidaten die bij één van onze opdrachtgevers zijn begonnen. Het is inmiddels een jaar geleden dat Jeroen Disch bij Bravoure is gestart als Design Director. Let's catch up! 

Wat is de reden dat je vorig jaar voor Bravoure hebt gekozen?
''De energie die ik in het team voelde prikkelde me. Bravoure is ambitieus en wil de komende jaren groeien. Niet per se in grootte, wel in impact en zichtbaarheid. Ook de projecten en opdrachtgevers spraken me aan: grote digitale platforms zoals Amsterdam Dance Event, Eye Filmmuseum en Best Kept Secret festival.''

Waar heb je het afgelopen jaar aan gewerkt waar je het meest trots op bent?
''Een hoogtepunt was het Awakenings festival waar we ter plekke een live report voor de website maakten. Ook met de restyling van de Moco Museum identity ben ik tevreden. Maar het meest trots ben ik altijd op m'n volgende project ;-)''

Welke weg heb je afgelegd om Design Director te worden?
''Na m'n studie aan de kunstacademie en het Sandberg Instituut heb ik een paar jaar als freelance ontwerper gewerkt. Dat beviel me voor geen meter. Ik miste een vast team om me heen. Ik ben toen begonnen bij Lava en heb daar 7 jaar gewerkt. Dat was een fantastische tijd waarin ik steeds meer ontdekte waar m'n ontwerphart lag. Na Lava heb ik bij Edenspiekermann gewerkt, maar daar kon ik m'n draai niet goed vinden. In 2014 maakte ik de overstap naar GRRR, waar ik van art-director naar team lead groeide. M'n focus verbreedde zich: niet alleen ontwerpen, maar ook een team leiden en zelfs lesgeven bij CMD Amsterdam. Een jaar geleden besloot ik door te willen groeien, ook qua team-verantwoordelijkheden. Bij Bravoure leid ik nu samen met Ard van der Wal (digital director) het creatieteam.''

Van welk (spraakmakend, innovatief of creatief) werk sloeg jij de afgelopen tijd stijl achterover (nationaal en Internationaal)?
''De site van Wildeburg festival heeft een bijzonder overlay-effect dat ik niet eerder tegenkwam. Alsof een openlucht-bioscoop beelden op de website projecteert. Past goed bij de sfeer van het festival. Het artwork is van Olf de Bruin en de animatie van Selwin Vervoort.''

Iedere twee weken verschijnt jouw nieuwsbrief 'Halfvet' voor visual designers, grafisch ontwerpers en type lovers (mocht je deze nog niet volgen, abonneer je hier). Wat kun je ons vertellen over de designtrends voor het komende jaar?
''Op dit moment duikt iedereen op al die text-to-image generators zoals DALL-E, Midjourney en Stable Diffusion. Ook ik ben onder de indruk van de techniek en excited over wat er allemaal mogelijk gaat worden. De komende jaren zal de rol van AI steeds meer opschuiven van automatisering en assistentie naar inspiratie en creatie.

Op typografisch gebied ligt na variable fonts de volgende innovatie op ons te wachten: color fonts! Browsers ondersteunen sinds kort het nieuwe COLRv1 formaat, waarmee lettertypes kleuren, gradients en zelfs transparantie kunnen bevatten. Dit opent een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden. Mocht je er mee willen experimenten, check dan de online course die ik mede heb ontwikkeld.''

Wat voor tips kun jij jonge Designers meegeven?
''Ga op zoek naar je innerlijke vuur, naar wat je boos maakt of juist blij. Doof het vuur niet, maar gebruik je fascinaties om te groeien als ontwerper. Ontwikkel een houding, een smaak, een mening. Dan volgen je skills vanzelf. Zoals Ira Glass dat zo mooi verwoordt in The Gap.''