Tips voordat je op gesprek gaat bij je toekomstige werkgever

YES, je wordt uitgenodigd voor een gesprek bij dat ene toffe bureau waar je zo graag aan de slag wil! Je bent enthousiast, maar ook een beetje nerveus. Mogen wij je een paar tips meegeven?

1. BE PREPARED

Wij zorgen ervoor dat je zoveel mogelijk informatie van ons ontvangt over het bureau, wie je gesprekspartners zijn, uiteraard over de functie, maar bereid je zelf ook grondig voor. Search the internet voor alle mogelijke informatie en bestudeer de site, hun opdrachtgevers, wat zijn de meest recente campagnes en welke Awards zijn er gewonnen. Terwijl je jezelf in het bureau en de mensen die er werken verdiept, noteer meteen kritische vragen die een goed beeld schetsen over jouw inhoudelijke kennis/ervaring. Wellicht kom je erachter dat jullie dezelfde DJ te gek vinden of graag naar dezelfde hotspots gaan. 

2. BE YOURSELF

Als wij je hebben voorgesteld, heeft de opdrachtgever een compleet beeld gekregen. Ze hebben jouw CV/LinkedIn al gezien, het kandidaat profiel wat wij samen met jou hebben opgesteld en daarnaast hebben wij een persoonlijke toelichting gegeven. Op basis daarvan vindt de opdrachtgever jouw achtergrond interessant en willen ze graag een gesprek met je aan gaan. Het is van belang dat je goed naar voren laat komen welke relevante ervaring je hebt (noem voorbeelden) en wat de aansluiting is met de openstaande functie. Maar in een gesprek wil een opdrachtgever vooral zien wie jij bent als persoon. Ben je enthousiast? Pas je goed binnen het team? Wees dus vooral jezelf! 

3. BE BOLD

Je hebt je verdiept in de laatste campagnes van het bureau en je hebt daar vast een mening over. Wat vond je geweldig en wat zou je zelf anders doen als ze je de kans geven? Als er tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd wordt naar jouw kijk op design/social/de koffie die ze je net voorgezet hebben, wees dan eerlijk! Niet brutaal, maar laat merken dat je weet waar je het over hebt en dat je weet hoe je opbouwende kritiek kunt geven. Als je laaiend enthousiast bent, is dit een mooie kans om te vertellen waarom het bureau en jij zo'n goede match zijn!

4. BE READY TO WORK

Merk je in de loop van het gesprek dat er een klik is en wil je nog steeds het liefst ASAP beginnen bij het bureau? Geef dit aan, laat je enthousiasme blijken. Playing hard to get zal hier niet in je voordeel werken. Een gemotiveerde werknemer is goud waard! 

5. LONG TERM MATCH

Ons doel is dat je voor langere tijd (komende jaren) op je plek zit en er genoeg uitdaging voor je is. Om dit goed te kunnen inschatten adviseren wij altijd om 2 à 3 gesprekken te laten plaatsvinden:

  • Het begint met een oriënterend kennismakingsgesprek en al wat inhoudelijke vragen over en weer.
  • Het tweede gesprek is (nog meer) inhoudelijk zodat jullie van beiden kanten een zeer goed beeld hebben van de verwachtingen.
  • De derde ronde is het arbeidsvoorwaardengesprek, maar vaak hoeft daar geen derde gesprek voor te worden ingepland en ontvang je meteen een aanbieding. Doordat wij al gelijk duidelijkheid hebben geschept over jouw salaris en jij al weet wat de indicatie is van de opdrachtgever, verloopt dit altijd op rolletjes. Maar uiteraard adviseren wij je hier waar nodig en helpen we je bij de eventuele onderhandelingen.
  • Soms is een ochtend of middag meedraaien een goede manier om bevestigd te krijgen dat dit inderdaad jouw droombaan is!
  • Voor creatieven stellen wij ook vaak een case voor. Je krijgt dan een extra goed beeld van het soort opdrachten die je kunt verwachten en een opdrachtgever krijgt nóg beter inzicht in wat jij aan creatieve output mee zal nemen. Als je zelf enthousiast bent, kun je ook zelf vragen om een case waarin jij kan laten zien wat je waard bent.