Portfolio tips

Je bent een Designer, UX Designer, Art Director of Creative Director. Je weet heel goed hoe je je werk aan een klant moet presenteren, maar als het over jezelf gaat vind je dit wat lastig. Herkenbaar? Of heb je al een goed portfolio, maar wil je dit nog net wat verder aanscherpen? Lees dan hier onze tips! 

1. Wees selectief

Neem niet al het werk dat je ooit gemaakt hebt op in je portfolio, maar alleen het werk waar je het meest trots op bent en waar je nog meer van zou willen maken. Zorg dat je al met een aantal cases kunt laten zien waar jouw kracht en talent liggen.

2. Duidelijke toelichting

Laat het volgende goed naar voren komen:
- Wat is de klantvraag?
- Wat is jouw strategie/concept/idee/oplossing - was je hier alleen verantwoordelijk voor of in teamverband?
- Welke middelen heb je ingezet?
- Niet onbelangrijk, maar dit wordt nog wel eens vergeten: wat zijn de resultaten?

3. En verder..

Het lijkt logisch, maar toch zien wij het geregeld anders:
- Ben je een UX'er, laat dan goed je UX-werk naar voren komen en hoe jij van sketch tot ontwerp door het UX proces loopt (denk aan wireframes, workflows, persona's, etc.).
- Zorg voor een goede usability, zeker als UX'er, maar eigenlijk geldt dit voor alle portfolio's!
- Laat met aansprekende visuals zien welke middelen je hebt ingezet bij je cases.
- Zorg dat links en mailadressen klikbaar zijn.
- Bij voorkeur heb je een eigen site; Behance, Cargo en Dribbble zijn leuk, maar je kunt daarmee je cases een stuk lastiger toelichten (zie ook punt 2).
- Zorg dat je portfolio er visueel pixel perfect uit ziet, dus geen onscherpe designs!

Nog meer tips? Check ze hier: http://www.creativebloq.com/computer-arts/10-tips-killer-design-portfolio-51411805