Gister zijn voor de 38ste keer (in afgeslankte vorm) de Effie Awards uitgereikt. Er zijn dit jaar 33 inzendingen beoordeeld door in totaal 51 juryledenl 7 vakjury’s en een hoofdjury. De cases worden beoordeeld op doel, strategie en resultaat. De gouden Effie ging dit jaar naar a.s.r. met de campagne Dit is de tijd van doen (TheMerge) en Zeeman met de campagne Lucht, eau de parfum voor de laagst mogelijke prijs (Persuade). Verder zijn er nog vier zilveren, vijf bronzen en twee keer een Leffie (voor gedurfde inzendingen) uitgereikt. Zie alle winnaars en campagnes hieronder!
GOUD
Campagne: Lucht
Adverteerder: Zeeman
Bureau: Persuade i.s.m. Ganbaroo PR, Artbox Amsterdam
Campagne: Dit is de tijd van doen.
Adverteerder: a.s.r.
Bureau: TheMerge i.s.m. DVJ Insights, MediaReverse
ZILVER
Campagne: Hoe de Staatsloterij Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd.
Adverteerder: Nederlandse Loterij
Bureau: TBWA\NEBOKO i.s.m. Mindshare.Greenhouse
Campagne: Alleen samen krijgen we Corona onder controle
Adverteerder: Rijksoverheid, kernteam crisiscommunicatie
Bureau: Roorda Reclamebureau i.s.m. Tabula Rasa, BKB het campagnebureau, Initiative Media, HvdM
Campagne: The Dark Side of Money
Adverteerder: ABN AMRO
Bureau: N=5
BRONS
Campagne: De KiKa-Berentribune
Adverteerder: MSD Nederland
Bureau: Joe Public Take Away Advertising i.s.m. Stichting Kinderen Kankervrij, sc Heerenveen
Campagne: KPN SuperWifi
Adverteerder: KPN
Bureau: DentsuAchtung! i.s.m. Mindshare, A Bigger Circle
Campagne: Crisp, Beter eten, lekker geregeld
Adverteerder: Crisp
Bureau: DentsuAchtung!
Campagne: Zooo veel money
Adverteerder: Nederlandse Loterij - Eurojackpot
Bureau: DEPT Agency, Mindshare.Greenhouse
Campagne: Het grote speelgoedboek van de winkel voor blije koppies
Adverteerder: bol.com
Bureau: DEPT Agency i.s.m. Dentsu
Campagne: Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt: Een vat vol impact
Adverteerder: Hertog Jan - Ab Inbev
Bureau: The Valley i.s.m. Osborn Pike, Dentsu Media, Four Creating, NRC Media, SiteSupport
LEFFIE
Campagne: Readification: de verborgen verhalen achter Assassin’s Creed Valhalla.
Adverteerder: De Leescoalitie
Bureau: 2Basics i.s.m. Ubisoft Benelux
Campagne: Het Helpende Bord.
Adverteerder: HAK
Bureau: DDB Unlimited i.s.m. Philip Post Production, Creative Venue, The Humblebrag, HappyLife PR, Wageningen University, Earforce, Voedingsstijl, Waarmakers studio, Royal Goedewaagen, Food Creativity, Egotribe