RECLAME TIJDENS DE CORONACRISIS

We zitten middenin de Coronacrisis en de reclamebranche wordt hierdoor hard geraakt, maar het is juist belangrijk om te blijven investeren in marketing en reclame. Check hieronder een aantal voorbeelden van uitingen omtrent het Coronavirus.

Zorgvoorelkaar
Boomerang lanceerde een sterke campagne om mensen aan te moedigen 1,5 meter afstand van elkaar te houden. ‘’In deze roerige tijden moeten we er meer dan ooit voor elkaar zijn. Voor de ouderen en ook voor onze landgenoten in vitale beroepen. Door fysiek wat meer afstand van elkaar te houden, redden we mensenlevens. Sluit je aan bij deze boodschap en houd afstand.’’ De boodschap verscheen (met de hashtag #zorgvoorelkaar) op de digitale schermen van JCDecaux en Ocean Media in Amsterdam en is nu ook in de rest van het land te zien. Vele merken, o.a. Heineken, Bol.com en Albert Heijn, doen mee en delen de boodschap ook via hun social kanalen.


Bureau Yune wilde miljoenen Nederlanders een hart onder de riem steken en maakten daarom de video ‘Voor Elkaar En Iedereen’, in samenwerking met spoken word-artist Justin Samgar. De video is een poetische oproep om tijdens de strijd tegen COVID-19 er extra voor elkaar te zijn. De video motiveert mensen om via social media naar buiten te treden. Om angsten, gevoelens en woorden van liefde en betrokkenheid met elkaar te delen. 

Apple lanceert de campagne 'Creativity goes on'. Hiermee willen ze laten zien dat ze altijd hebben geloofd in de kracht van creativiteit en nu meer dan ooit geïnspireerd worden door mensen die in alle uithoeken van de wereld nieuwe manieren vinden om creatief te zijn. In de video zijn zowel bekende als onbekende mensen te zien die in quarantaine mogelijkheden delen waarop ze gebruik maken van Apple producten. 


Na de campagne #DOESLIEF volgt nu ook de campagne #DASLIEF van SIRE. Om iedereen die iets liefs doet voor een ander te bedanken namens ons allemaal. Maar ook om mensen te inspireren om zelf iets liefs te bedenken. SIRE roept iedereen op om mee te doen en mooie initiatieven te delen. Op deze pagina kun je zelf alle gifjes en video’s downloaden om zelf te delen.

Chiquita

Coca Cola

Ook de grote merken spelen met aangepaste logo’s in op de Coronacrisis en willen zo het belang van social distancing nog eens benadrukken. Zo plaatste Coca-Cola een boodschap waarbij extra ruimte is gemaakt tussen de letters, verwijderde ook McDonalds de gouden bogen van elkaar en heeft Chiquita de vrouw op het logo tijdelijk thuis laten blijven. Overigens stopt Coca-Cola vanaf april met commerciële uitingen en ze schenken hun marketingbudget van meer dan 120 miljoen dollar aan wereldwijde Corona hulpverlening. Donaties gaan naar de aankoop van beschermings- en medische hulpmiddelen en het verzorgen van drank- en voedselpakketten aan kwetsbare groepen en zorgpersoneel.

Nike

Nike kwam met een inhaker met rake copy: ‘If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance," the ad reads. "Play inside, play for the world’’, waarmee ook weer aandacht wordt gevraagd voor het belang van social distancing.


McCann Spain ontwikkelde de campagne I Stay Home voor IKEA, waarmee mensen worden aangemoedigd hun huis vanuit een nieuw perspectief te bekijken, als een plek waar samen nieuwe ervaringen opgedaan kunnen worden.

Ikea
Daarnaast kwamen ze met een social post in de stijl van hun handleidingen voor meubels, in dit geval de ‘’Stay Höme’’. Hierin zie je alle benodigde tools, waarvan een sleutel, slot, 100 rollen wc-papier.


Artsen zonder Grenzen lanceert de campagne ‘We doen dit. Samen.’ Hiermee benadrukken ze hoe belangrijk het is om tijdens een virusuitbraak als deze op elkaar te kunnen rekenen en dat samenwerken van levensbelang is. Iedereen kan iets doen; thuis blijven en zo meehelpen om de pandemie te bestrijden. We doen dit. Samen. 


KPN heeft de campagne ‘Houd afstand. Houd contact’ gelanceerd, waarmee ze de boodschap van het kabinet volgen. Ook al kun je niet echt bij elkaar zijn in deze tijden, toch wil KPN iedereen motiveren om contact met elkaar te houden.


Productiebureau FJ Amsterdam heeft een video campagne gewijd aan de eenzaamheid onder ouderen tijdens de Corona crisis, waarin ze eenzame ouderen centraal stellen d.m.v. persoonlijke portretten. Met de campagne willen ze mensen oproepen om aan ouderen te denken en iets voor hen te betekenen door contact met ze op te (blijven) nemen. Daarnaast vragen ze de kijker geld te doneren aan het Ouderenfonds via: https://ouderenfonds.nl/doneren


FIFA en WHO zijn een gezamenlijke campagne gestart onder de naam ‘Kick out Coronavirus’ en hebben hiervoor sterspelers als Lionel Messie en Alisson Becker weten te strikken. In de video benadrukken diverse profvoetballers het belang van een goede hygiëne en leggen ze de adviezen nog eens uit (met daarin de 5 key tactics om het virus te ‘tackelen’).  

 Honig
Honig ontwikkelde samen met Dept en Chuck Studios de website Live-Eet.nl, waarop een live benefietdiner wordt uitgezonden voor de voedselbank. De bezoekers van het online benefietdiner kunnen met een tikkie of via het scannen van een QR-code vrijwillig doneren aan de voedselbanken. Met de opbrengst worden maaltijden verzorgd voor bijna 90.000 mensen die afhankelijk zijn van de liefdadigheidsinstelling.

Bol.com
Bol.com stelt digitale boeken en voorleesvideo’s ter beschikking aan alle kinderen thuis. Iedere ochtend om 09.00 uur verschijnen er voorleesvideo’s, precies wanneer alle ouders weer achter hun laptop schuiven om te gaan werken. Een aantal bekende Nederlanders zullen een bijdrage leveren door vanuit huis verhalen voor te lezen, zoals Monique Smit, Jill Schrinhofer, Nola Kemper en Niek Roozen. Elke week nemen nieuwe voorlezers het stokje over. Voor verschillende leeftijdscategorieën zijn er daarnaast ebooks en luisterboeken te vinden. Bol.com geeft iedereen de mogelijkheid om ze voor 0,01 eurocent per stuk te lezen en beluisteren. Ook die boeken zullen elke week worden vervangen door nieuwe titels.


Ook de Rijksoverheid komt met een campagne om helderheid te geven omtrent de Coronamaatregelen. De campagne ‘Alleen-samen’ is ontwikkeld i.s.m. Roorda , BKB en Halal en de productie vond vanuit huis plaats. 

Startup
Born05 en Peakfijn hebben samen een nieuw initiatief gelanceerd, genaamd ‘De Start-up Verdubbelaar’. Hiermee willen ze een helpende hand bieden aan entrepeneurs om te reageren op kansen en hen juist in tijden van crisis te ondersteunen. Ze roepen hen op om digitale ideeën te pitchen die de samenleving van dienst kunnen zijn en gezamenlijk verdubbelen Born05 en Peakfijn de inbreng van ondernemers om zo innovaties te versneller.

Reclamebureau Stuwkracht lanceerde de Corona Crisis Denktank, waarmee ze MKB-ers direct helpen met hun marketing. Zo hebben ze bijvoorbeeld een landelijke boekhouder in een weekend tijd al meer dan 200 leads bezorgd, werken ze aan speciale webinars voor een aantal dienstverleners en helpen ze retailers om op een slimme manier hun producten bij hun klanten te krijgen. Dat doet het bureau, dat gespecialiseerd is in het MKB, met een groep deskundigen die ze per vraag kunnen inschakelen. Lees hier meer.

Label A
Label A organiseerde voor heel thuiswerkend Nederland de grootste digitale vrijmibo. Met verschillende kroegen en bars om te bezoeken konden alle thuiswerkers de wekelijkse borrel toch nog laten doorgaan.

Ook Achtung bedacht iets waarmee de vrijmibo toch door kan gaan. In VR hebben ze hun kantoor nagebouwd en iedere werknemer kreeg een eigen avatar. Het kantoor is gebouwd met Mozilla-hubs, een open source platform waarop je video kunt delen, tekenen en met elkaar kunt praten in 3D. Zo konden alle 70 werknemers toch bijpraten en samen de week afsluiten.

Storytelling bureau Popcorn stories kwam ook met een mooie videoboodschap gemaakt vanuit huis: handen op elkaar voor de harde werkers, maar verder: handen thuis.

Vruchtvlees
Vruchtvlees ontwikkelde speciale Instagram-stickers, posters en andere middelen die mensen kunnen delen op hun eigen social kanalen, met als doel zorgen voor meer bewustzijn rondom de Coronamaatregelen.

Natwerk
Natwerk ontwierp een groot doek op aan de Ferdinand Bolstraat om de oproep van Premier Rutte kracht bij te zetten, i.s.m. het Rode Kruis, blowUp Media en Disco Dolly. In de vorm van stipjes (afgeleid van alle Coronakaarten- en grafieken die met stipjes het toenemende besmettingsgevaar tonen) is via digitale schermen de boodschap ook te zien in Rotterdam, Eindhoven, Gent en Antwerpen, in eigen stadskleur.


Hema komt met de campagne 'Ons leven binnen', waarin ze laten zien hoe het leven binnen verder gaat: verjaardagen die gewoon door gaan, baby's die blijven groeien en het opruimen van het huis. Voor al die momenten thuis kun je nog steeds bij Hema terecht. 


Dove heeft in Canada de campagne Courage is beautiful gelanceerd waarmee ze een hulde willen brengen aan alle mensen in de zorg tijdens de Corona crisis. Bij iedere verpleegkundige zie je afdrukken van maskers en vermoeide gezichten waarmee Dove een nieuwe betekenis geeft aan het concept Real Beauty. Met hun 'battle scars' wordt nog eens benadrukt hoeveel moed alle verpleegkundigen tonen en hoe mooi moed is. 


Heineken komt met een video waarin ze een ode brengen aan alle soorten contact die we tijdens de Corona crisis moeten missen. Van high fives en groepsknuffels tot hand in hand lopen en een afscheidskus: van alle mogelijkheden om samen te zijn, is het juist het op afstand zijn van elkaar wat ons nu dichterbij elkaar brengt. 


Stichting het Vergeten Kind roept met hun campagne ''Wees lief voor elkaar, vooral thuis’' campagne op om juist nu, vooral thuis, lief voor elkaar te zijn om kwetsbare kinderen een hart onder de riem te steken. Duizenden kwetsbare kinderen zitten nu letterlijk opgesloten, vaak in een gespannen en daardoor onveilige situatie. Met de campagne willen ze laten zien dat we de kinderen niet vergeten zijn. 

Nog meer mooie initiatieven zien rondom Corona? Check dan ook even de website van The Happy Activist