QMUSIC OVER DE HUIDIGE MARKT TIJDENS CORONA

AMACOM geeft een kijkje in de keuken bij een aantal bureaus en checkt hoe het met ze gaat in deze onwennige periode. In deze editie beantwoordt Jorn Agterberg van Qmusic onze vragen over hun werkwijze tijdens de Corona crisis.

Jorn Qmusic
Bedrijf: Qmusic
Naam/functie: Jorn Agterberg (Marketing Manager).

1. Hoe gaat het bij jullie sinds de corona-uitbraak?
‘’Het voelt wat vreemd om in deze tijd een feestje te vieren, maar Qmusic is sinds afgelopen week marktleider! Een bijzondere mijlpaal, want voor het eerst sinds de oprichting in 2005 is Q de grootste radiozender in de commercieel belangrijke doelgroep 20-49 jaar. Het gaat dus heel goed, al is het wel een gemis dat je je collega’s niet in het echt kunt zien en bijna alleen nog maar via het beeldscherm van je computer met elkaar spreekt.’’

‘’ Juist in deze tijd is onze informerende, verbindende en entertainende rol belangrijker dan ooit.’’

2. Wat voor invloed heeft deze crisis gehad op jullie communicatiestrategie en op het medialandschap?
‘’Het eerste wat je doet is controleren of je communicatie nog past bij de huidige situatie. Onze strategie is geweest om door te blijven gaan met marketing, want radio gaat ook gewoon 24/7 door. En juist in deze tijd is onze informerende, verbindende en entertainende rol belangrijker dan ooit. Met marketing kunnen we dat over de bühne brengen. Zo zijn we ingesprongen op de nieuwe thuiswerksituatie en hebben we de ochtendshow tijdelijk met een uur verlengd (mensen staan immers later op). Hier hebben we direct een tv-commercial van gemaakt en de line-up voor de thuiswerkdag meegenomen in online- en printcampagnes.’’

‘’Waar veel bedrijven alles moeten omgooien om besluiten voor de korte termijn te kunnen maken én snel te kunnen schakelen, zijn we dat met radio al gewend.’’

3. Wat is het belangrijkste verschil qua werkwijze binnen Qmusic t.o.v. vóór de coronacrisis?
‘’Ik denk dat wij onbewust heel goed voorbereid waren op deze situatie. Waar veel bedrijven alles moeten omgooien om besluiten voor de korte termijn te kunnen maken én snel te kunnen schakelen, zijn we dat met radio al gewend. Dat zit in ons DNA, omdat radio altijd ‘now happening’ is. Het enige verschil met pre-corona is dat 80% van de medewerkers nu vanuit huis werkt. Als het moet kunnen zelfs de dj’s vanuit huis radio maken.’’

4. Wat organiseren jullie om iedereen betrokken te houden bij de organisatie en in te checken op de (mentale) well-being?
‘’Vanaf dag 1 zijn we gestart met een dagelijkse nieuwsbrief. In eerste instantie bedoeld als formele updates over de crisis, maar al snel uitgegroeid tot een dagelijks hoogtepunt van velen: een vermakende nieuwsbrief met grappig geschreven teksten en vaste rubrieken. Zo is er iedere dag een Whatsapp-interview met een Q-medewerker die 5 vragen op zich afgevuurd krijgt. De screenshots ervan belanden dan in de nieuwsbrief. Daarnaast is er om de paar weken een virtuele borrel met quizzen en binnenkort een bingo. Zo brengen we de sfeer van kantoor naar de thuiswerkkamers.’’

‘’ Radio gaat altijd door en dus is er ook volop werk te doen.’’

5. Hoe raakt de corona-uitbraak jullie hiring management en bestaand personeel? Zijn alle werknemers nog productief en zo nee, wat doe je met die mensen die nu minder om handen hebben?
‘’De meeste mensen bij Qmusic zijn in dienst en we werken niet op grote schaal met freelancers. Op dat vlak is er dus vrij weinig veranderd. Radio gaat altijd door en dus is er ook volop werk te doen. Uiteraard liggen ook bij ons alle events stil, dus proberen we om die medewerkers andere collega’s te laten ondersteunen.’’

6. Welke les hebben jullie getrokken uit deze crisis?
‘’Opnieuw de bevestiging dat radio nog steeds relevant is. Het luistergedrag van kantoor is meegegaan naar de huiskamers, want het bereik is hetzelfde gebleven en de luistertijd is zelfs met 7% gestegen (bron: NLO Trends). Daarnaast laat de coronacrisis zien dat thuiswerken heel goed kan en de videocalls maken de meetings met de helft korter ;-).’’

7. Welke merken vind je er positief uitspringen qua berichtgeving, campagnes en initiatieven?
‘’Merken die hun ware purpose kunnen uitvergroten met inhakers of aangepaste communicatie tijdens de coronacrisis. Denk aan Nike: “If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance. Play inside, play for the world.” Of PostNL die in een advertentie zegt: “Onze bezorgers gaan naar buiten, zodat jij binnen kunt blijven.”

8. Wat voor impact verwacht je dat de crisis de komende tijd nog heeft en denk je dat er zaken fundamenteel zullen veranderen?
‘’Immuniteit voor het coronavirus is er nog niet, maar de wereld zal wel meer weerstand opbouwen tegen crises zoals deze. In die zin dat mensen en bedrijven voorzichtiger worden en meer voorbereid zijn op grote (economische) tegenslagen als de huidige.

De huidige crisis gaat zijn sporen lange tijd nalaten. Ook al starten we langzaamaan weer op in Nederland, events zullen nog lange tijd niet mogelijk zijn en ook de klap die de economie krijgt zal pas later echt duidelijk worden.

Maar ik kijk optimistisch naar de toekomst! Deze crisis voelt als de resetknop van de wereld. Even op de rem trappen met al onze (over)consumptie, CO2-uitstoot en misschien ook wel het vele werken.’’