Wat fijn om te zien dat er steeds meer vrouwen aan het roer staan van agencies :-) We vinden het enorm belangrijk om hier aandacht aan te geven, want hoe meer vrouwen aan de top, hoe meer rolmodellen er zijn die een inspiratie kunnen zijn voor andere vrouwen met vergelijkbare ambities. Wij vragen een aantal leading ladies naar hun succesfactoren, uitdagingen en eventuele struggles om de top te bereiken. Hiermee hopen we jonge vrouwen met ambities meer inzichten en handvatten te kunnen geven voor hun persoonlijke ontwikkeling en het proces richting de top!
De eerste dame in deze reeks speed interviews is Kim Krauwel, Managing Director bij Bravoure.
1) Welke weg heb je afgelegd om te komen op de positie waar je nu zit?
''Ik kom uit een ondernemende familie. Het ging vaak over ondernemen, wat er allemaal bij komt kijken, zoals hard én veel werken, maar ook passie en plezier. Vanuit die drive ben ik de Hogere Hotelschool gaan doen. Uiteindelijk ben ik een andere kant op gegaan en heb onder meer gewerkt in de marketing en events sector. En hoewel vrouwen op elk niveau in organisaties nog zijn ondervertegenwoordigd, zijn dat sectoren waar veel vrouwen werken. Juist op veel plekken waar ik werkte hadden vrouwen key posities binnen de organisatie en ook vanuit mijn opleiding in hotelmanagement had ik vrouwelijke rolmodellen.
Toen ik in 2015 bij Bravoure begon was dat wel even anders. Er was een vrouwelijke projectmanager en dat was het. Gelukkig is dat nu wel anders. Bij het leiding geven aan een creatief, digital agency vind ik kennis van en ervaring met bureaucultuur en -processen net zo belangrijk als de vrouwelijke inbreng.''
2) Wat voeg jij toe als vrouw en waar merk je dit aan?
''Een vrouw geeft een andere energie op de werkvloer en heeft vaak een ander perspectief wat bijdraagt aan de kwaliteit van de besluitvorming, maar ook de sfeer en cultuur op kantoor beïnvloedt. Ik probeer voor iedereen een veilige werkomgeving te creëren en door coachend en inclusief leiderschap het beste uit elke medewerker naar boven te halen.
Ik heb altijd veel plezier in mijn werk en ik straal dat denk ik ook uit. Ik geloof dat dat ook helpt om als bureau verder te komen. Mensen werken graag met collega’s die je energie geven.
Ik merk dat ik de juiste balans breng tussen empathie en zogenoemde soft skills en een bepaalde directheid. Enerzijds stellen mensen zich hierdoor open en voelen ze dat ze zichzelf kunnen zijn, maar anderzijds straal ik ook zelfverzekerdheid uit die het bedrijf nodig heeft. Zelfvertrouwen is van cruciaal belang voor succes op de werkplek, omdat het je in staat stelt nieuwe kansen te grijpen. Daarnaast ben ik ook niet bang om beslissingen te nemen. Ook als je niet precies weet wat de uitkomst gaat zijn. Soms misschien niet altijd de juiste, maar beter dat dan geen. Stilstand is namelijk achteruitgang en wij willen juist vooruit.
Voor een inclusieve werkvloer is het belangrijk dat mensen zichzelf herkennen binnen de organisatie. Ondertussen hebben we bij Bravoure ongeveer net zoveel mannen als vrouwen werken en heeft de frontend development afdeling zelfs meer vrouwen. Lijkt dus te werken!''
3) Wat voor invloed zou het hebben als er meer vrouwen aan de top staan, waarom?
''Uit een onderzoek van Harvard Business Review* kwam naar voren dat uit de 19 geïdentificeerde kernkwaliteiten, vrouwen bij 17 onderdelen hoger scoren dan mannen. Dus lijkt mij vanuit een business perspectief al een duidelijke keuze: andere kijk op de business, meer diversiteit op de werkvloer, en hogere winst. Want diversiteit leidt tot innovatie en creativiteit.
En niet onbelangrijk, hoe meer vrouwen er zijn, hoe meer rolmodellen er ontstaan, die weer jonge vrouwen kunnen inspireren. Vrouwen trekken vrouwen aan. Net zoals “old boys network”. We lopen alleen nog wat achter.''
4) Heb jij iets gemerkt van een glazen plafond binnen de bureauwereld?
''Persoonlijk eigenlijk niet. In mijn directe omgeving bekleden bijvoorbeeld al veel vrouwen key posities. Binnen de bureauwereld moedigen de “mannen” dit juist aan. Wel zie ik dit meer gebeuren aan de creative side van de bureauwereld zoals media, social en reclame.
Ik was laatst op de ledenvergadering van de Dutch Digital Agencies en het aantal aanwezige vrouwen was op hier op 1 hand te tellen. Dat zegt natuurlijk wel wat.''
5) Dankzij de 'WOKE' beweging is ook onze branche bewuster geworden, hoe merk jij dat in jouw rol en binnen deze sector?
''Als ik dan op zo’n ledenvergadering sta dan denk ik wel, dit moet anders. Ik zie gelukkig dan ook wel dat bij veel (nieuwe) bureaus - bewust of onbewust - meer vrouwen in het management team komen te zitten en ook dat ze actief bezig zijn met werkgelegenheid en talentontwikkeling voor laaggeschoolden. Alleen zoals ik al eerder zei, zijn veel bureaus nog geen juiste afspiegeling van de samenleving. Divers en inclusief werven gaat niet vanzelf. Bij vacatureteksten proberen wij hierop te letten en ook bespreken we dit binnen het leadership team.''
6) Heb je praktische tips voor jonge vrouwen met ambities in deze branche?
''Spreek je ambities uit en voeg daad bij het woord. Geef aan dat je graag het voortouw neemt en laat zien dat je over leidinggevende capaciteiten beschikt. Wees pro-actief in je eigen ontwikkelplan en laat weten waar je naartoe wilt, maar ook waar je denkt dat het bureau bij geholpen is.
En verder is het vooral veel en hard werken. Uitspreken is één ding, maar make sure you act on it. Je moet zelf aan de slag, met plezier uiteraard!''
7) Wat kunnen de bureaus zelf doen om binnen hun bedrijf/het management meer diversiteit te creëren?
''Het begint met de mindset en bewustwording op de vloer. Onze verschillen maken ons juist compleet. Door elkaar aan te vullen, iedereen in zijn eigen kracht te zetten en de ruimte te geven zijn eigen authentieke zelf te zijn, functioneert het bedrijf als geheel beter. In alle lagen van de organisatie moet actief gestuurd worden op diversiteit.
Creëer een omgeving waar men zich veilig voelt om zich uit te spreken, te ontwikkelen en waar men zich gehoord voelt. Wanneer er het gevoel is dat je bijdraagt aan de groei van de organisatie en tegelijk vooruitgang boekt in je eigen carriere ben je bereidt je minstens voor 100% in te zetten.''
We hopen dat je wat mooie inzichten hebt gekregen na het lezen van dit artikel. Welke vrouwen ken jij in een leading positie bij een bureau en welke vragen zou jij ze graag willen stellen? Laat het ons weten door een mailtje te sturen naar laura@amacom.nl, dan nemen we dit mee in het volgende interview.
Check hieronder de interviews met de andere leading ladies:
Antoinette Hoes, o.a. Co-Chair van de Dutch Marketing Diversity Fund & Foundation
Marieke Aarts van Jungle Minds
Melanie Bosveld van Kult&Ace
Jiska Swarte van Greymen&Co
Manon Miltenburg van Mr Koreander
Margriet de Kroon van HERC
Frederike Hurenkamp van Digital Natives