LEADING LADIES @ AGENCIES: MELANIE BOSVELD

Wat fijn om te zien dat er steeds meer vrouwen aan het roer staan van agencies :-) We vinden het enorm belangrijk om hier aandacht aan te geven, want hoe meer vrouwen aan de top, hoe meer rolmodellen er zijn die een inspiratie kunnen zijn voor andere vrouwen met vergelijkbare ambities. Wij vragen een aantal leading ladies naar hun succesfactoren, uitdagingen en eventuele struggles om de top te bereiken. Hiermee hopen we jonge vrouwen met ambities meer inzichten en handvatten te kunnen geven voor hun persoonlijke ontwikkeling en het proces richting de top!

Blij met onze volgende deelneemster Melanie Bosveld, die voor veel vrouwen een inspiratie kan zijn. Ze wist al tijdens haar studie dat ze een eigen bureau wilde opzetten en niet veel later richtte ze in haar eentje het youth & culture agency Kult&Ace op, dat als enige agency in Nederland gespecialiseerd is in Gen Next en DE&I. Ze kan ons dus veel vertellen over haar ervaringen m.b.t. het ondernemen als vrouw in de bureau-wereld en het belang van purpose, inclusie en diversiteit. Als kers op de taart vertelt ze ook nog iets over hun nieuwe innovatieve label PACT.

Melanie

1) Welke weg heb je afgelegd om te komen op de positie waar je nu zit?

''De weg van een ondernemer is vaak een soort hindernisbaan met af en toe een trampoline, maar gelukkig heb ik wel vanaf het begin een richting gekozen die ik gelijk interessant vond. Ik heb Communicatie gestudeerd in Rotterdam (waar ik overigens vaker in de club dan op de collegebanken hing). Tijdens deze studie heb ik ook een half jaar kunstacademie (University of the Arts London) gevolgd in Londen in de richting creative strategy. Ik studeerde af op mijn 21e met een thesis over youth culture, jongerenmarketing en diversiteit. Dus ik heb me toen al gespecialiseerd in het vakgebied waar ik nu werkzaam ben.

Ik wist in die tijd ook al dat ik een eigen bureau wilde opzetten waar ik de stem van jongeren (vanuit allerlei achtergronden) wilde versterken en merken future-proof wilde maken. Maar ik wilde eerst brede ervaring opdoen. Daarom heb ik zowel gewerkt bij een reclamebureau, PR bureau als aan klantzijde voordat ik Kult&Ace oprichtte in mijn eentje, met slechts 500 euro 'startkapitaal'. Fast forward naar 10 jaar later, als hoofd van een agency waar ik nog steeds met veel plezier aan bouw. Werkend met grote merken als PUMA, PepsiCo, LVMH, YoungCapital maar ook Gemeente Amsterdam, Foam Museum, Free Heri Heri en jonge ontwerpers. Mijn geliefde collega Dorien (Hoorens) neemt nu mijn day-to-day taken meer en meer over, zodat ik me meer op strategie kan richten en ons nieuwe innovatieve label PACT kan doorontwikkelen.''

2) Wat voeg jij toe als vrouw en waar merk je dit aan?

''Kult&Ace is een female-led agency en we zijn juist op zoek naar mannen erbij! Ik vind het zelf belangrijk om met Kult&Ace positieve verandering teweeg te brengen en waarde toe te voegen; voor zowel merken als jonge doelgroepen. Wij zijn als enige agency in Nederland gespecialiseerd in Gen Next en DE&I - vanuit de pijlers insights, strategie en executie. Daarnaast heb ik als persoon een drive om iets te creëren - of dat nu een kunstwerk, boek of agency is. En om vooruit te denken; wat zijn de trends en ontwikkelingen van nu en morgen en hoe kunnen we hierop inspelen? Maar ik zou niet zeggen dat dit alles is omdat ik vrouw ben, dat is vooral hoe mijn persoonlijkheid in elkaar zit.''

3) Zou je zeggen dat jullie sociaal-maatschappelijke basis uniek is?

''Het belang van purpose, inclusie en diversiteit zit al 10 jaar in onze kern, maar ik ben blij om te zien dat meer en meer bureaus dit nu lijken te omarmen. Dat vind ik een goede stap, maar helaas heb ik ook ervaren dat hierbij window dressing en sociaal-wenselijk gedrag een rol spelen.

Er zijn een aantal kleinere bureaus die oprecht purpose-driven bezig zijn, maar die (nog) niet goed naar de voorgrond komen. Grote bureaugroepen hebben vaak wel de middelen om groots te communiceren, maar daar zijn achter de voordeur helaas vaak ook nog veel stappen te maken op dit gebied. Ik weet echter vanuit onze expertise ook dat het lastig kan zijn om interne veranderingen door te voeren in grote organisaties. Het gaat om change management, dat is niet met een one-off project gefixt.''

4) Wat voor invloed zou het hebben als er meer vrouwen aan de top staan, waarom? 

''Ik vind het lastig om in typisch vrouwelijke en mannelijke eigenschappen te denken, maar ik ben een voorvechter voor gelijke kansen voor alle genders. Dus als mensen even competent zijn en evenveel werken, moeten ze in de basis ook evenveel verdienen en even serieus worden genomen. Het is te bizar voor woorden maar dat is dus - om diverse redenen - nog niet altijd het geval.

Een goede afspiegeling van de samenleving in een bedrijf geeft het bedrijf ook een betere basis; beslissingen worden genomen vanuit diverse standpunten, blinde vlekken lossen op, (nieuwe) werknemers voelen zich gehoord en gerepresenteerd etc. Dus ik geloof 100% dat bedrijven sterker worden door meer vrouwen en diversiteit aan de top.''

5) Heb jij iets gemerkt van een glazen plafond binnen de bureauwereld?

''Ik sta aan het hoofd van een eigen agency waar dit niet van toepassing is, we reach for the stars. Als ik branche-breed kijk: ik wilde de eerste jaren alles alleen doen en ver van 'het bureauwereldje' blijven, maar merkte dat het helaas ook zijn nadelen heeft als je jezelf buiten de rest plaatst. De laatste jaren hebben we meer contacten gelegd met het 'old boys network', maar wel vanuit onze eigen, progressieve insteek. We willen meer bureaus en merken overtuigen van onze missie en dat werkt alleen als je samenwerkt en je visie deelt. 

Alhoewel we hier ook tegen vervelende dingen aanlopen. Bijvoorbeeld reclamemensen die ons eerst het hemd van het lijf vragen en daarna niet willen samenwerken maar zelf iets soortgelijks opzetten. Ik vind het goed dat meer bureaus inclusief worden, maar vind het wel jammer dat het hier vaak gaat over ego's en ideeën ' jatten' in plaats van elkaar supporten en samen bouwen. Zou men dit minder snel doen als ik een oudere, witte reclameman was? Wellicht, ik weet het niet. 

Ik denk wel dat je als vrouwelijke leider in eerste instantie soms minder serieus genomen wordt of wordt onderschat. Een voorbeeld: er werd in een meeting gevraagd of de CEO/eigenaar nog zou komen, terwijl ik er al zat met een (junior) collega. En ik krijg wel eens na een meeting een opmerking als 'Zo, jij bent pittig', terwijl ik gewoon de lijnen uitzet, onderhandel en kaders schep. 

Wat ik ook merk is dat je als vrouw sneller hulp krijgt van bepaalde mannen als je de hulpeloze 'damsel in distress' bent. Sterke vrouwen worden minder vaak gesupport en soms zelfs tegengewerkt. Wat dat betreft voel ik dat glazen plafond in onze branche soms wel: 'ik help je, maar je mag niet beter, bekender of succesvoller worden dan ik ben'. Maar dat zijn maar enkele gevallen; gelukkig zijn er ook veel superleuke, slimme en sympathieke mannen die ons supporten en die ook echt in onze missie geloven.'' 

6) Dankzij de 'woke' beweging is ook onze branche bewuster geworden, hoe merk jij dat in jouw rol en binnen deze sector?

''Tijdens de opleving van #BLM werden we door veel bureaus gebeld hoe wij nou zo divers en inclusief bureau zijn geworden. En of we (gratis...!) advies voor hen hadden. Daarvoor werden we als 'dat coole urban bureautje' gezien wat in een niche gestopt werd. Nu worden mensen wakker en denken: die diverse, jonge kids - dat is de toekomst!

Er is de laatste tijd meer aandacht voor DE&I, wat mij betreft is dat een goede ontwikkeling. Daarentegen wordt dit ook wel als hype of als 'moetje' gezien. Of slaat het door waardoor er geen gezamenlijke progress wordt gemaakt. Ik denk dat na alle ruis en excessen straks uiteindelijk de kern overblijft: men ziet de noodzaak van een duurzame en strategische DE&I integratie - zowel sociaal-maatschappelijk als commercieel.''

7) Wat kunnen de bureaus doen om binnen hun bedrijf meer diversiteit te creëren?

''Begin bij de kern: intern. Ik denk dat het moeilijk is om meer diversiteit te creëren zonder gedegen DE&I kennis; ik zie dat sommige bureaus het met eigen mensen proberen op te lossen, waar we soms cringeworthy dingen voorbij zien komen. Ik zou dus altijd adviseren om je open te stellen voor een externe blik. Werk bij voorkeur met diverse, female-led of black/brown owned companies; zij zijn ervaringsdeskundigen. Maar doe wel goed onderzoek met wie je werkt, want er zijn ook veel zogenaamde 'experts' op de DE&I trend gesprongen die er verder weinig kaas van hebben gegeten.

Wij werken zelf voor onze klanten met een eigen DE&I framework waarin verschillende elementen zoals DNA, bedrijfscultuur, HR en externe communicatie onder de loep worden genomen. Want dat is het lastige: het is een organisch geheel dat elkaar beïnvloedt, dus met alleen een inclusieve vacaturetekst of meer diversiteit in je reclame-uitingen kom je er niet. 

En daarnaast: maak er serieus budget voor vrij en pak het gelijk goed aan. We merken dat DE&I voor sommige bedrijven als een soort 'hot trend' wordt gezien, terwijl het een basis moet zijn in je hele organisatie. Dan is het pas echt waardevol en kan je vanuit daar verder bouwen aan een inclusievere toekomst voor je merk.'' 

8) Eerder benoemde je jullie nieuwe innovatieve label PACT al even; een nieuw label van jouw gerenommeerde youth & culture agency Kult&Ace. Het label richt zich op een inclusieve en gelijkwaardige samenwerking tussen jonge consumenten en merken. Zou je ons hier wat meer over kunnen vertellen?

''Yes, zeker! Met deze nieuwe, innovative marketingservice helpen we merken om relevant te blijven. Dat is hard nodig in deze dynamische tijden waarin consumenten steeds kritischer zijn, meer macht hebben en diverser zijn dan ooit.

Hoe doen we dat? We slaan we met PACT een brug tussen merken en jonge consumenten vanuit allerlei achtergronden die we hebben samengebracht in onze PACT community. Binnen deze community bevinden zich veel jonge creatieven maar ook zogenaamde Culture Shapers. Wij zetten deze waardevolle frontrunners in op het gebied van research, (co-)creatie en content. Om mee te denken over je merk en producten, maar ook te co-creëren en content te maken (zowel voor als achter de camera). Dit alles op basis van succesvolle strategieën, duidelijke PvA’s en creatieve concepten, opgezet door ons interne team van experts.

We zijn de gateway naar duurzame communicatie met (de zeer diverse) Gen Z en millennial doelgroepen en verbinden werelden. Niet top-down, maar bottom-up. Niet vóór hen, maar mét hen. Door als merk beter te luisteren naar deze doelgroepen, kan je deze (toekomstige) consumenten niet alleen aan je binden maar ook beter anticiperen op de toekomst.''

9) Heb je praktische tips voor jonge vrouwen met ambities in deze branche? 

''Heel veel, maar ik houd het kort. Vind iets waar je goed in bent en wat je tevens leuk vindt om te doen en specialiseer je daarin. In de bureauwereld moet je waarschijnlijk keihard werken en dat houd je alleen maar vol als je iets doet wat dicht bij je hart ligt.  

Daarnaast; blijf bij jezelf, je hoeft je niet harder voor te doen dan je bent, noch hoef je je dommer voor te doen dan je bent. Je bent uniek en brengt iets ter tafel - vertrouw daarop. Blijf jezelf wel ontwikkelen; aim to be the best! En als laatste: vraag om opslag (of geef jezelf opslag) als je vindt dat je dat verdient, ditch the insecurities en connect met gelijkgestemden. Je hoeft niet alles alleen te doen (note to self ;))!'' 

Check hieronder de interviews met de andere leading ladies:

Antoinette Hoes, o.a. Co-Chair van de Dutch Marketing Diversity Fund & Foundation
Marieke Aarts van Jungle Minds
Jiska Swarte van Greymen&Co
Manon Miltenburg van Mr Koreander
Margriet de Kroon van HERC
Kim Krauwel van Bravoure
Frederike Hurenkamp van Digital Natives