LEADING LADIES @ AGENCIES: MARIEKE AARTS

Wat fijn om te zien dat er steeds meer vrouwen aan het roer staan van agencies :-) We vinden het enorm belangrijk om hier aandacht aan te geven, want hoe meer vrouwen aan de top, hoe meer rolmodellen er zijn die een inspiratie kunnen zijn voor andere vrouwen met vergelijkbare ambities. Wij vragen een aantal leading ladies naar hun succesfactoren, uitdagingen en eventuele struggles om de top te bereiken. Hiermee hopen we jonge vrouwen met ambities meer inzichten en handvatten te kunnen geven voor hun persoonlijke ontwikkeling en het proces richting de top!

Marieke Aarts

Onze laatste leading lady is Marieke Aarts, Managing Director bij Jungle Minds, een bureau dat is gespecialiseerd in innovatie en digitale productontwikkeling.

1) Welke weg heb je afgelegd om te komen op de positie waar je nu zit?

“In 2010 begon ik als stagiaire bij Buma Cultuur. Ik greep de kansen die ik zag en groeide zo door van Hospitality Manager naar COO. In 2019 startte ik als Head of Operations bij Jungle Minds, waar ik inmiddels ruim een half jaar Managing Director ben. Ik ben een generalist en vind veel dingen leuk. Ik zet graag mijn tanden in ingewikkelde, uitdagende projecten. Deze eigenschappen helpen goed bij het doorontwikkelen.”

2) Wat voeg jij toe als vrouw en waar merk je dit aan?

“Leuke vraag! Jungle Minds werd voorheen geleid door twee mannen. Wat ik toevoeg aan dit team is onder andere mijn empathisch vermogen. Ik ben hard op de inhoud en zacht op de relatie. Vrouwen zijn over het algemeen emotioneel sterker ontwikkeld. Een combinatie van mannen en vrouwen werkt daarom goed.” 

3) Wat voor invloed zou het hebben als er meer vrouwen aan de top staan, waarom? 

“Een positieve invloed, daar ben ik van overtuigd. Als het systeem wordt ontwikkeld door zowel mannen als vrouwen, is er vanzelfsprekend meer oog en ruimte voor beide groepen om te groeien.”  

4) Heb jij iets gemerkt van een glazen plafond binnen de bureauwereld?

“Nee, absoluut niet. Binnen Jungle Minds is hier ook geen sprake van. Elk individu krijgt voldoende mogelijkheden om zich te ontwikkelen, zowel zakelijk als persoonlijk.”

5) Dankzij de 'WOKE' beweging is ook onze branche bewuster geworden, hoe merk jij dat in jouw rol en binnen deze sector?

“Sinds een aantal jaar doen we ons best om een divers en inclusief team te bouwen. Ik heb weinig zicht op de sector in z’n geheel, maar ik denk dat het altijd een meer besproken topic kan zijn.”

6) Heb je praktische tips voor jonge vrouwen met ambities in deze branche? 

“Ja, natuurlijk! Grijp alle kansen die je ziet. Een oud-collega zei altijd: ‘Gewoon doen. Je hoort het vanzelf als het niet goed is.’ Ofwel, wacht niet af tot je een kans in je schoot geworpen krijgt. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen professionele ontwikkeling en succes. Dan nog een extra tip: onderhandel altijd over je salaris en voel je hier niet ongemakkelijk over.”

7) Wat kunnen de bureaus zelf doen om binnen hun bedrijf/het management meer diversiteit te creëren?

“Er bewust mee bezig zijn, gelijke kansen creëren voor elk individu. Als het altijd een onderwerp op de agenda is of in je cultuur verweven, dan ontstaat of continueert diversiteit vanzelf.”

Check hieronder de interviews met de andere leading ladies:

Antoinette Hoes, o.a. Co-Chair van de Dutch Marketing Diversity Fund & Foundation
Melanie Bosveld van Kult&Ace
Jiska Swarte van Greymen&Co
Manon Miltenburg van Mr Koreander
Margriet de Kroon van HERC
Kim Krauwel van Bravoure
Frederike Hurenkamp van Digital Natives