Wat fijn om te zien dat er steeds meer vrouwen aan het roer staan van agencies :-) We vinden het enorm belangrijk om hier aandacht aan te geven, want hoe meer vrouwen aan de top, hoe meer rolmodellen er zijn die een inspiratie kunnen zijn voor andere vrouwen met vergelijkbare ambities. Wij vragen een aantal leading ladies naar hun succesfactoren, uitdagingen en eventuele struggles om de top te bereiken. Hiermee hopen we jonge vrouwen met ambities meer inzichten en handvatten te kunnen geven voor hun persoonlijke ontwikkeling en het proces richting de top!
We hebben super veel leuke reacties gekregen op het vorige interview met Kim Krauwel en hebben ter aanvulling van de ladies die we zelf al op ons lijstje hadden staan nog veel meer goede suggesties mogen ontvangen. Mooi om te zien dat er al zo veel leading ladies zijn!
Deze keer hebben we Margriet de Kroon, Managing Director bij HERC, gevraagd naar haar ervaringen en kijk op vrouwen aan de top.
1) Welke weg heb je afgelegd om te komen op de positie waar je nu zit?
''Ik ben ooit begonnen bij een start-up en deed daar eigenlijk veel verschillende dingen en kon snel doorgroeien naar een leidinggevende positie. Het was een e-commerce bedrijf, dus ik leerde veel over online marketing. In die tijd waren er weinig mensen met ervaring op dat vlak, dus kon ik al snel als online marketing manager aan de slag bij YoungCapital. Ik groeide door naar marketing director daar en werkte samen met HERC voor de grotere campagnes. Uiteindelijk maakte ik de overstap van klant- naar bureauzijde.''
2) Wat voeg jij toe als vrouw en waar merk je dit aan?
''Ik denk dat we niet meer teveel moeten denken in eigenschappen die echt vrouwelijk zijn of echt mannelijk. Ik voeg dingen toe als persoon, ongeacht mijn geslacht. Als ik dan toch moet generaliseren dan denk ik dat ik minder last heb van mijn ego dan veel mannelijke collega’s. En dat helpt in de harmonie binnen het bedrijf en maakt grappig genoeg juist soms minder emotioneel dan wat misschien standaard van vrouwen verwacht wordt.''
3) Wat voor invloed zou het hebben als er meer vrouwen aan de top staan, waarom?
''De top zou altijd een goede afspiegeling moeten zijn van de volledige samenleving omdat je dan zorgt dat iedereen zich gerepresenteerd voelt. Dat heeft zoveel positieve invloeden, zowel op tevredenheid van medewerkers als op output van bedrijven. Ik geloof dat bedrijven dan creatiever worden in oplossingen, vernieuwender zijn en daarmee ook succesvoller worden.''
4) Heb jij iets gemerkt van een glazen plafond binnen de bureauwereld?
''Ik werk nog niet lang in de bureauwereld, dus nee nog niet. Wel merk je uiteraard altijd als vrouw (en overigens iedereen die niet wit en man is) dat je net iets harder moet werken om hetzelfde te bereiken. Dit heeft met name te maken met dat mensen niet standaard van je verwachten dat je de leidinggevende bent en je daarom niet aankijken aan tafel of je niet direct serieus nemen als je ze voor het eerst ontmoet.''
5) Dankzij de 'WOKE' beweging is ook onze branche bewuster geworden, hoe merk jij dat in jouw rol en binnen deze sector?
''Ik merk dat wat wij als HERC al jaren zeggen, nu door alle grote bureaus ook geroepen wordt. Het werk wordt diverser, maar de vraag is vind ik wel of het oprecht gevoeld wordt door iedereen of dat ook veel mensen op de trend springen vanuit commercieel oogpunt. Dat zou ik jammer vinden, aan de andere kant is het heel fijn dat er steeds meer aandacht voor is en er verbetering gaande is, wat de onderliggende reden dan ook is. Daarnaast zie ik dat er veel aandacht is voor vrouwen, maar vaak nog te weinig voor andere groepen.''
6) Heb je praktische tips voor jonge vrouwen met ambities in deze branche?
- ''Cliche maar waar, wees jezelf en ga uit van wat je goed kunt en niet van wat zogenaamd wordt verwacht van een vrouw. Het doet er niet toe wat voor geslacht je hebt, het gaat om wat je kunt.''
- ''Wees open als je je niet fijn voelt in een bepaalde situatie. Heel vaak zul je ontdekken dat je gelijkgestemden hebt en zelfs dat de persoon die je een onveilig gevoel geeft dat niet zo heeft bedoeld.''
- ''Tot slot, laten we als vrouwen wat liever voor elkaar zijn. Vrouwen onder elkaar zijn soms zo gemeen, het is soms al lastig genoeg dus laten we elkaar wat gunnen en helpen, toch?''
7) Wat kunnen de bureaus zelf doen om binnen hun bedrijf/het management meer diversiteit te creëren?
- ''Soms wat langer doorzoeken op een vacature. Als je altijd de eerste de beste aanneemt, zul je zien dat het vaak een witte man is.''
- ''Een inclusieve cultuur creëren waar verschillende mensen ook graag willen werken (en blijven werken).''
- ''Het netwerk gebruiken van mensen met een andere achtergrond bijvoorbeeld in plaats van altijd via het eigen netwerk. Anders blijf je in dezelfde vijver vissen.''
Check hieronder de interviews met de andere leading ladies:
Antoinette Hoes, o.a. Co-Chair van de Dutch Marketing Diversity Fund & Foundation
Marieke Aarts van Jungle Minds
Melanie Bosveld van Kult&Ace
Jiska Swarte van Greymen&Co
Manon Miltenburg van Mr Koreander
Kim Krauwel van Bravoure
Frederike Hurenkamp van Digital Natives