LEADING LADIES @ AGENCIES: MANON MILTENBURG

Wat fijn om te zien dat er steeds meer vrouwen aan het roer staan van agencies :-) We vinden het enorm belangrijk om hier aandacht aan te geven, want hoe meer vrouwen aan de top, hoe meer rolmodellen er zijn die een inspiratie kunnen zijn voor andere vrouwen met vergelijkbare ambities. Wij vragen een aantal leading ladies naar hun succesfactoren, uitdagingen en eventuele struggles om de top te bereiken. Hiermee hopen we jonge vrouwen met ambities meer inzichten en handvatten te kunnen geven voor hun persoonlijke ontwikkeling en het proces richting de top!

Als we het hebben over een leading lady is een mooi voorbeeld daarvan Manon Miltenburg. Ze is Managing Partner is bij Mr. Koreander en leidt een bureau van 17 mensen. 

Manon

1a) Welke weg heb je afgelegd om te komen op de positie waar je nu zit?

''Ik heb wel wat hindernissen moeten nemen, vooral binnen mezelf. Als je mij 5 jaar geleden had gezegd dat ik mede-eigenaar zou zijn van een communicatiebureau, had ik je ongelovig aangekeken (op zijn minst). In mijn hoofd was ik daar niet snel genoeg voor, niet gehaaid genoeg, niet commercieel genoeg. Waarom ik dat dacht, is een interessante vraag. Toch een stereotype, denk ik. En dominante waarden binnen de werkcultuur. Ik heb er anderen voor nodig gehad om me te doen inzien dat dit niet de enige kwaliteiten zijn die je nodig hebt ‘aan de top’, en dat ik bovendien op mijn eigen manier wel ondernemend ben.''

1b) Je bent Managing Partner bij Mr. Koreander/Makerstreet. Wat houdt het precies in om Managing Partner te zijn? 

''Voor mij betekent het meer autonomie en meer verantwoordelijkheid. Die twee gaan hand in hand. Die vrijheid is heerlijk. En die verantwoordelijkheid voelt ook goed. Het is wel echt een andere positie binnen het MakerStreet netwerk. Wat eerst mijn leidinggevenden waren, zijn nu mijn raadgevers-op-aanvraag. Met mij zijn nog meer partners toegetreden, mijn peers. Een aantal van hen weet ik goed te vinden, en dat contact is heel waardevol. Want hoewel het allemaal al eerder gedaan is, ben ik voor mijn gevoel toch aan het pionieren; nu mag het op mijn manier. Dat gaat met vallen en opstaan. En dan is het fijn dat ik mensen om me heen heb die hetzelfde meemaken.''

 2) Wat voeg jij toe als vrouw en waar merk je dit aan?

'' Of het iets typisch vrouwelijks is, daarvan wil ik wegblijven, maar ik word niet gedreven door bewijsdrang of competitie. Ik wil wel waardering voor wat ik doe, maar hoef niet te horen of ik de beste ben. Ik geef ruiterlijk toe dat er in mijn team mensen die dingen beter kunnen dan ik. En dat er dingen zijn die ik moeilijk vind. Ik laat zien wat me raakt, zowel positief als negatief. Dit geeft ruimte aan de mensen om me heen. Zowel om te shinen, als om een mindere dag te hebben. Creatief zijn vraagt veel van je, en ik geloof dat deze openheid bijdraagt aan betere creaties.

 3) Wat voor invloed zou het hebben als er meer vrouwen aan de top staan, waarom? 

 Als er aan de top meer ruimte is voor eigenschappen die wij als vrouwelijk ervaren - of die vaker door vrouwen worden uitgedragen? Dan is er meer ruimte voor een breder perspectief. Voor twijfel, en dus voor een andere blik. Ik denk dat we dan betere ideeën hebben, en dat de beste ideeën eerder uitgevoerd worden. En met beter bedoel ik dan: beter voor meer mensen dan alleen de opdrachtgever of eigenaar ervan.''

 4) Heb jij iets gemerkt van een glazen plafond binnen de bureauwereld?

''Ik kan me goed staande houden in een cultuur gedomineerd door mannelijke waarden. En ik heb de mazzel gehad dat ik mensen (mannen) om me heen had die me stimuleerden om door te groeien. Ik heb tot nu toe nooit hoeven vragen om een stap omhoog.

Maar natuurlijk is dat plafond er. Het betekent voor veel mensen dat ze bepaalde kanten van zichzelf niet laten zien. Het meer emotionele, kwetsbare bijvoorbeeld. Altijd stoer doen is heel vermoeiend. Voor mijn manier van samenwerken, vanuit gelijkwaardigheid, was niet altijd ruimte. Gelukkig zie ik hierin verandering. De toename van vrouwen in leidinggevende functies maakt volgens mij zeker verschil. Hierdoor voelen ook mannen zich veiliger om zich écht te laten kennen.

Ik merk inmiddels ook een mentaliteitsverandering onder mannen ten aanzien van dingen als parttime werken - dat doen veel van mijn mannelijke counterparts binnen ons netwerk, MakerStreet, ook. Wel heb ik nog steeds wel vaker te maken met mannelijke dan vrouwelijke budgethouders, dus we zijn er nog niet.

 5) Dankzij de 'WOKE' beweging is ook onze branche bewuster geworden, hoe merk jij dat in jouw rol en binnen deze sector?

 Vanuit Mr. Koreander en andere bureaus binnen MakerStreet zijn we hier heel bewust mee bezig. Juist omdat de dingen die wij maken, beeldvormend zijn. Onze campagnes, merkverhalen en copywriting dragen bij aan hoe mensen kijken. Dus hebben we onderzoek gedaan naar diversiteit en inclusie, onze eigen communicatie onder de loep genomen en verbeterd, en inmiddels en geven we ook trainingen. En nog steeds gaan we af en toe de fout in - vooroordelen zijn heel hardnekkig. Broodnodig dus dat we vanuit onze rol als beeldvormers echt een stap erbij doen om bewust te blijven en deze stereotypen te doorbreken.''

 6) Heb je praktische tips voor jonge vrouwen met ambities in deze branche? 

''Word je bewust van je drijfveren én je ballast, Dus wat je voortdrijft en wat je afremt. Vind iemand in je team of daarbuiten die je vertrouwt en wees elkaars accountability partner: iemand met wie je je ambities deelt, je ups en je downs. Iemand die je af en toe goed de waarheid zegt, of dat nou de loftrompet is of de hamer. En laat je horen binnen je team, ook al heb je een andere mening en is dat soms ongemakkelijk. Er zijn altijd mensen die achter je gaan staan als je open en oprecht bent. Want in je eentje kom je er niet - in elk geval niet met plezier.''

 7) Wat kunnen de bureaus zelf doen om binnen hun bedrijf/het management meer diversiteit te creëren?

''Het goede voorbeeld geven, zeker op het gebied van werving. Onbewust houden we toch vast aan de status quo - en kiezen we mensen om ons heen die op ons lijken. Dus kijk eerst eens naar je etalage: hoe ziet die eruit; kan iedereen zich erin herkennen?

En sommige keuzes moeten niet subtiel, maar uitgesproken zijn: meer kleur, meer genders, meer verschillen in herkomst en cultuur. Want in onze wereld is juist die brede blik zo belangrijk om goed werk af te leveren. Dus ja: het kan zijn dat een samenwerking in het begin minder ‘vanzelf gaat’; dat is juist de bedoeling als je meer diversiteit wilt. Die andere blik faciliteren en waarderen: daar worden we echt beter van.''