LEADING LADIES @ AGENCIES: JISKA SWARTE

Wat fijn om te zien dat er steeds meer vrouwen aan het roer staan van agencies :-) We vinden het enorm belangrijk om hier aandacht aan te geven, want hoe meer vrouwen aan de top, hoe meer rolmodellen er zijn die een inspiratie kunnen zijn voor andere vrouwen met vergelijkbare ambities. Wij vragen een aantal leading ladies naar hun succesfactoren, uitdagingen en eventuele struggles om de top te bereiken. Hiermee hopen we jonge vrouwen met ambities meer inzichten en handvatten te kunnen geven voor hun persoonlijke ontwikkeling en het proces richting de top!

Jiska Swarte, Managing Director & Partner bij Greymen&Co vertelt ons deze keer meer over haar ervaringen in de branche en het belang van een open cultuur waarbij diversiteit omarmt wordt.

Jiska Swarte

1) Welke weg heb je afgelegd om te komen op de positie waar je nu zit?

'’Na mijn studie Bedrijfskunde heb ik 5 jaar gewerkt bij PwC Consulting, vanuit daar ben ik overgestapt naar Clockwork: één van de eerste internetbureaus. Na Clockwork ben ik bij verschillende marketing- en communicatiebureaus werkzaam geweest, zoals Agency.com, TBWA, Square Melon, Tribal en Xeed.

Bij die bureaus heb ik verschillende rollen gehad, van Project- en Accountmanager tot Managing Director. Maar in 2018 besloot ik dat ik niet meer als eindverantwoordelijke voor aandeelhouders wilde werken. Precies in die periode kwam ik weer in contact met leuke oud-collega’s van Clockwork. Het idee ontstond om onze krachten te bundelen en een bureau op te starten. Ieder met zijn eigen specialisme, verhaal en carrièrepad. We wilden mooie projecten doen met en voor leuke mensen, en écht iets betekenen voor onze klanten. Greymen&Co werd geboren.

Inmiddels zijn we vier jaar verder, hebben we rond de 40 man/vrouw in dienst en vervul ik, rekening houdend met ieders competenties en drijfveren, sinds januari 2022 de rol van Managing Director.’’

2) Wat voeg jij toe als vrouw en waar merk je dit aan?

‘’Ik denk dat hetgeen wat ik toevoeg meer te maken heeft met mijn persoon (en karakter) dan mijn vrouw zijn. Ik denk dat dat binnen Greymen&Co deels met mijn functie te maken heeft: een luisterend oor. Want naast mijn rol als Managing Director ben ik verantwoordelijk voor het hr-beleid. Ik doe mijn best me in te leven in wat er speelt en wat iedereen bezighoudt, waarbij het zakelijke belang nooit uit het oog mag worden verloren.

Wij hebben een open cultuur, zelf deel ik veel met het team. Wat er denk ik automatisch voor zorgt dat er ook veel met mij gedeeld wordt. Wellicht dat dat ‘delen’ eerder bij de karaktereigenschappen van ‘een vrouw’ zitten, maar dat kan een man natuurlijk net zo goed bezitten.’’

3) Wat voor invloed zou het hebben als er meer vrouwen aan de top staan, waarom?

‘’Vooral een diverser geluid, een andere toon. Vrouwen beslissen vaker op basis van gevoel. Ze verbinden hart en ratio met zakendoen, dat is iets enorm krachtigs. Wanneer dit meer te zien is naar buiten toe, komt er meer ruimte voor gesprek, hoor en wederhoor.‘’

4) Heb jij iets gemerkt van een glazen plafond binnen de bureauwereld?

‘’Zelf heb ik nooit een glazen plafond ervaren binnen de bureauwereld. Ik ben altijd mezelf gebleven. Door hard werken en mezelf te blijven heb ik kansen gekregen en deze ook gepakt. Uiteindelijk ben ik met drie mannelijke partners Greymen&Co gestart, vanuit vertrouwen en onze op elkaar aanvullende expertise in het vakgebied.

Ons personeelsbestand bestaat voor meer dan 50% uit vrouwen. Of ik daar trots op ben? Zeker! Of het een bewuste keus is? Zeker niet. Wij kijken naar de ervaringen, ambities en de werkethos bij het aannemen van nieuwe mensen. Ik denk wel dat door onze open cultuur vrouwen zich thuisvoelen en alle ruimte voelen zichzelf te kunnen ontwikkelen, kansen te pakken en de bijdrage te kunnen leveren die zij graag willen. Dit geldt overigens net zo goed voor de mannen.

De naam Greymen&Co heeft dan ook niets met ‘mannen’ te maken, maar met de term grey man: ‘a concept in everyday carry that one should blend in with the environment so as not to raise suspicion’. Eén van de waarden van Greymen&Co is dat wij onze opdrachtgevers écht willen helpen en ondersteunen door een bijdrage te leveren aan hun doelstellingen. Wij gaan niet voor de (reclame)prijzen maar willen echt van waarde zijn, door dat te doen waar we onze opdrachtgevers echt bij helpen om hun doelstellingen te behalen. Zoals wij dat zeggen: ‘We stand out by blending in.’’

5) Dankzij de 'woke' beweging is ook onze branche bewuster geworden, hoe merk jij dat in jouw rol en binnen deze sector?

‘’De woke-beweging: ‘alert op misstanden en problemen in de maatschappij, en het voorkomen van kwetsen van anderen (bijvoorbeeld door discriminatie of uitsluiting).’

Eerlijk gezegd merk ik hier persoonlijk niet veel van. De basis is met respect met elkaar omgaan, gelijke kansen, geen discriminatie en eerlijk zijn. Waarden die bij ons vanzelfsprekend zijn. Wel is het zo dat we deze vanzelfsprekendheid, meer dan voorheen, niet alleen doen maar ook uitspreken. Er is simpelweg meer aandacht voor. Zo denken we nu na hoe we een vertrouwenspersoon kunnen koppelen aan onze organisatie, iets wat voorheen (of misschien nog)  bij de meeste bureaus niet direct vanzelfsprekend was. Dit zijn belangrijke ontwikkelingen, omdat iedereen zich in de organisatie veilig moet voelen.’’

6) Heb je praktische tips voor jonge vrouwen met ambities in deze branche?

‘’Blijf leergierig, luister en leer. Formuleer je eigen mening en spreek deze uit. Geloof in jezelf en pak de kansen die je krijgt. Maar dat geldt niet zozeer alleen voor jonge vrouwen, ook voor de mannen. Maar ik denk wel dat vrouwen zich op zakelijk vlak over het algemeen wat bescheidener opstellen en wat onzekerder zijn. Ik kan heel clichématig zeggen ‘vertrouw op en in jezelf’. Maar, als je jong bent moet dit gevoel groeien en moet je je in een werkomgeving bevinden waar je gesteund wordt in je onzekerheid en de ruimte krijgt om te ontwikkelen en te leren. Je voelt snel genoeg wanneer een bedrijf of een job geen match is, vertrouw op je gevoel en handel daar naar.’’

7) Wat kunnen de bureaus zelf doen om binnen hun bedrijf/het management meer diversiteit te creëren?

‘’Ik denk dat het het allerbelangrijkste is om gewoon te doen, en er niet te veel over te praten. Zorg dat er, voor het creëren van meer diversiteit binnen een bureau, daadwerkelijk een cultuur is waarbij diversiteit echt omarmt wordt. Daarnaast is het het bureau natuurlijk zelf verantwoordelijk voor de aanname van nieuwe mensen, dus doe dit met open vizier. Kijk naar de capaciteiten en potentie van de kandidaten, en niet naar andere zaken zoals geslacht, afkomst, geloof of geaardheid.  Die doen er namelijk niet toe. En ja, je kunt bij de aanname van nieuwe mensen absoluut kijken naar de balans in je team, dat draagt bij aan de diversiteit en daar is niets mis mee.

Bij Greymen&Co hebben we een heel diverse club mensen werken, iets wat ikzelf superfijn vind. Natuurlijk is een divers team belangrijk om als bureau een enorm gevarieerd klantenportfolio goed te kunnen bedienen. Maar het maakt vooral het samenwerken leuker. Het zorgt voor een fijne dynamiek waarin iedereen respectvol met elkaar omgaat. Dat is voor je persoonlijke ontwikkeling ook goed; leren van elkaar.’’

Check hieronder de interviews met de andere leading ladies:

Antoinette Hoes, o.a. Co-Chair van de Dutch Marketing Diversity Fund & Foundation
Marieke Aarts van Jungle Minds
Melanie Bosveld van Kult&Ace
Manon Miltenburg van Mr Koreander
Margriet de Kroon van HERC
Kim Krauwel van Bravoure
Frederike Hurenkamp van Digital Natives