KERSTCOMMERCIALS 2022

Ho ho ho! Het is zo ver; de kerstcommercials zijn weer op tv! Er wordt steeds groter uitgepakt, van filmische commercials tot de mooiste animaties. Iedere commercial heeft een mooie of belangrijke boodschap en veel merken doen hun best om aan het eind van het jaar de harten van de consument te winnen. Bekijk hieronder de opvallendste commercials van Nederlandse bodem en een aantal toppers van over de grens.

We beginnen uiteraard met de commercials van de supermarkten.

PLUS


Als eerst de commercial van PLUS, want dat is voor ons de grote winnaar (wij kregen allemaal tranen in onze ogen). We zien dwarse puber Gio, die kennis maakt met zijn nieuwe stiefvader. Een situatie waar hij duidelijk veel moeite mee heeft en wat tot spanningen in het gezin leidt. Zal Gio aanschuiven bij het kerstdiner? Een beladen onderwerp en pakkend verhaal. Je voelt de frustratie van de zoon, maar gelukkig geeft hij hem uiteindelijk toch een kans. Pak de zakdoekjes er maar bij! Super mooi gemaakt, goed acteerwerk; net een korte film. Bureau: Energize.

Jumbo


Zoals altijd speelt Frank Lammers de hoofdrol in de commercial, die dit jaar iets minder over de top is dan vorig jaar. Vader verlangt naar een ouderwets gezellige kerst en lekker dingen samen doen met het hele gezin. Maar de kids worden pubers en zie die maar eens mee te krijgen. Dan maar in zijn eentje aan de slag met de sneeuwpop. Zijn inspanningen laten de rest van de familie toch niet onberoerd. Heel cute. Wij werden er een beetje nostalgisch van en krijgen in ieder geval gelijk zin in de kerst. Bureau: Alfred.

Albert Heijn


''Met elkaar wordt het magisch.'' In de kerstcommercial van de Albert Heijn is de hoofdrol weggelegd voor Robin (een super schattig meisje), de dochter van Ilse en Bart. De hele familie reist af naar een knus boshuisje om samen kerst te vieren. Dat zorgt voor hartverwarmende taferelen. Robin maakt kerst voor het eerst bewust mee als peuter en geniet ervan dat de familie samen is. Niet per se herkenbaar, maar de magie van kerst, wij voelen hem wel. Vrolijk, geen drama, mooie animaties en leuke details.

Lidl


Deze vonden wij iets minder. Het idee is goed (inclusiviteit en een maatschappelijke insteek), maar wat ons betreft iets te geforceerd en vergezocht. Het vaste gezicht Thomas Acda is vervangen door Alex Klaassen, die de rol van Freek uit Drenthe speelt. Hij zou zonder partner aanschuiven met de kerst, maar stiekem heeft hij een vriend waar zijn ouders nog niets van weten. Volgens Lidl kan nog steeds niet iedereen volledig zichzelf zijn en omdat de kijker in de kerstperiode ontvankelijker is voor commercials met een maatschappelijke boodschap, hebben ze ingezet op dit thema. De komst van Freek heeft als doel meer diversiteit in de Lidl-flat te brengen. De flat is destijds in het leven geroepen om een weerspiegeling te zijn van de Nederlandse samenleving, want Lidl is er voor iedereen. En dat vereist een divers palet aan bewoners. Bureau: Joe Public

Aldi


'Net zo helemaal kerst, maar dan goedkoper', iets wat ook helemaal bij de tijd van nu past. Leuke commercial die alle boxjes aanvinkt en voor veel mensen herkenbaar is: kerstlampjes, weer geen witte kerst, gemis van dierbaren, kerstcommercials, stress in de keuken, samenzijn en natuurlijk lekker eten. Leuke muziek en je ziet een kerst zoals hij daadwerkelijk is. En voor de oplettende kijker; de commercial van Albert Heijn van dit jaar is er ook in verwerkt (want de kerstcommercials zelf horen inmiddels ook bij de kersttradities). Bureau: INDIE.

Dan over naar de retailers.

Kruidvat


Iedereen verdient een mooie kerst, maar dan ook écht íedereen! We zien de kinderen van Lies iedereen, inclusief boerderijdieren, een mooie kerst bezorgen. Niet alleen hun lievelingskonijn (met een knipoog naar Flappie), maar ook alle andere dieren worden het huis ingesmokkeld en zo ontstaat er één grote kerststal. Geen emotionele tranentrekker, maar een lichtvoetige, leuke commercial waar ook de producten van Kruidvat op een slimme manier zijn verwerkt in de vorm van cadeautjes. Bureau: DDB Unlimited.

Etos


Bescheiden commercial met dito boodschap: ''voor de liefste, kleine cadeautjes ga je naar Etos''. Bij Etos gaat december dit jaar over hoe iets kleins je kan laten stralen. Hoe je in de donkere dagen een beetje licht kan brengen bij iemand met aandacht voor die ander. Met wat glitter op de wangen. Lak op de nagels. Door lieve kleine verrassingen. Maar vooral, heel veel liefde en oog voor elkaar. Passend bij de huidige tijd waarin veel mensen het wat minder breed hebben en op de kleintjes moeten letten. Bureau: NEEW.

HEMA


Wie kent hem niet van vroeger: Takkie. Takkie is te zien op veel HEMA producten en speelt daarom de hoofdrol in deze commercial. De Takkie-knuffel van een meisje blijft achter op een vliegveld en begint aan een barre tocht terug naar huis. Eind goed al goed, en met de afsluitende zin ''wat is het fijn dat we elkaar weer een knuffel kunnen geven deze kerst'' wordt er nog even teruggeblikt op Covid. Bureau: DDB Unlimited.

Bol.com


Leuke en herkenbare commercial van Bol.com. Iedereen struggled wel eens met het kopen van een kerstcadeau voor zijn of haar geliefde. Want hoe vind je nou die ene leuke tas tussen het enorme aanbod 'leuke tassen'? Met de verlanglijst in de app van Bol.com, speciaal voor deze campagne vernieuwd en omgedoopt tot ‘het kerstlijstje’, wordt iedereen een ster in het geven van kerstcadeaus. Bureau: DEPT.

Staatsloterij


Welk dier is de opvolger van de prijswinnende Fritsie, Freddie, Frummel en Frekkel? Dit jaar pakt Staatsloterij het iets anders aan en zijn de hoofdrollen weggelegd voor een vader en zoon. Zoon wil nog één keer met zijn vader de reis van hun leven gaan maken. Vader sputtert tegen vanwege de kosten, maar zoon zegt dat hij de Staatsloterij heeft gewonnen. And off they go. Ze hebben de tijd van hun leven en bij terugkomst vertelt vader zijn medebewoners over zijn avontuur. Daarna blijkt dat de zoon de loterij nog helemaal niet heeft gewonnen, dat moet nog blijken. Want je moet niet wachten tot geluk je overkomt, maar er gewoon voor gaan. Wederom een prachtig en ontroerend verhaal. Bureau: TBWA\Neboko.

McDonalds


Voor de singles onder ons ook heel herkenbaar. Terwijl de rest van de familie al jaren hun +1 meeneemt, zit jij nog steeds als vrijgezel aan de kersttafel. Hoe goed bedoelt ook, er is altijd weer die oom of tante die vraagt of je nou al een keer een vriend(in) hebt. Af en toe kan dit nogal als een verhoor overkomen en zou je liever met je vrienden bij de Mac zitten. December kan wel een beetje McDonalds gebruiken. De tweede commercial over het etiquette-examen vonden wij ook erg grappig! Bureau: TBWA\Neboko.

Bruna


'Een goed verhaal begint bij Bruna' is al langer het thema van de campagnes van Bruna en wordt nu ook ingezet met Kerst. Zo begint ook deze zoete ''boy-meets-girl'' kerst-romcom bij Bruna. Lekker romantisch en cheesy, precies waar je van houdt met de kerst.

En zoals altijd zijn er ook weer wat commercials van over de grens die we moeten benoemen.

John Lewis


De commercial waar we stiekem ieder jaar het meest benieuwd naar zijn. De commercial is niet zo ''magisch'' als voorgaande jaren, maar dit jaar wilde het warenhuis zich richten op een soort familie die vaak over het hoofd wordt gezien: pleeggezinnen. We zien een man die zichzelf probeert te leren skaten, zodat hij samen kan gaan skaten met zijn pleegdochter die langskomt met de kerst. De commercial eindigt met "over 108,000 children in the UK are in the care system.'' Mooi dat de commercial het belang laat zien van liefde, zorg en familie i.p.v. cadeautjes kopen. John Lewis werkt voor deze campagne samen met Action for Children en Who Cares? Schotland. Het verhaal achter de commercial kun je hier zien. 

Disney


Het hartverwarmende verhaal viert de magie en vreugde van familie, feestelijke tradities en het creëren van nieuwe herinneringen. Mooie animaties en dezelfde familie als vorig jaar is weer terug te zien. Ze bereiden zich voor op de komst van een bijzondere nieuwe aanwinst, maar niet iedereen is klaar voor de veranderingen.. Super knap gemaakt, hele mooie details en mooie muziek. Leuk detail is ook dat er allerlei Disney producten langskomen die allemaal in het echt te koop zijn.

TK Maxx


Super leuke en originele commercial! Old skool vibe, goede muziek en cast. Sam speelt de hoofdrol en heeft haar hele familie voorzien van geweldige cadeaus. Vader maakt zich zorgen of ze niet teveel geld heeft uitgegeven. Maar ze heeft geshopt bij TK Maxx, waar je al je cadeaus voor kleine prijzen kunt krijgen. Genoeg reden voor de hele stad om haar een high five te geven, want #ChristmasNailed.

Posten (Norway)


Posten komt dit jaar met een prachtige maar gedurfde commercial waarin de schade die tijdens de feestdagen aan de planeet wordt toegebracht centraal staat. In het metaforische verhaal zien we Father Christmas en Mother Earth, die in het begin een gelukkige relatie met elkaar hebben. Naarmate de tijd vordert is Mother Earth niet meer gelukkig, want Father Christmas verstuurt teveel cadeaus. Hij begrijpt het probleem niet, hij doet het om de kinderen blij te maken. Ze gaan uit elkaar en ondertussen bedenkt hij manieren waarop ze toch samen kunnen leven. De postdienst eindigt met de serieuze boodschap dat slechts 10 van de 100 bedrijven hun uitstoot hebben verminderd in lijn met de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs. Ze hopen dat de kerstcampagne ook andere bedrijven zal motiveren om "hun klimaatactie op te voeren en geïnspireerd te worden om een bijdrage te leveren". Well done!!

Amazon


In de commercial 'Joy Is Made' zien we een meisje dat volledig in de ban is van een sneeuwbol en het ornament overal mee naartoe sleept. De vader merkt op hoe belangrijk de sneeuwbol voor zijn dochter is en dat inspireert hem om een levensgrote versie van de sneeuwbol te maken in de kas in hun tuin. De held van het verhaal is de liefde van een vader voor zijn kind.

Coca Cola


Dit jaar komt de kersttruck er helaas niet in voor, maar alsnog heeft Coca Cola een mooie commercial neergezet. We zien een man aandachtig het recept van "Mama's Christmas Pie" doorlezen in een oud kookboek. Hij staat lang in de keuken om de taart te bereiden en aan het eind ontdekken we dat dit zijn manier is om zijn overleden moeder te herdenken, speciaal voor de kerst wanneer de familie weer wordt herenigd. En zijn moeder heeft al die tijd over zijn schouder meegekeken om hem te helpen. Voor veel mensen herkenbaar om een dierbare te moeten missen met kerst, maar tijdens de feestdagen zullen ze er op dit soort manieren toch altijd een beetje bij zijn.

Aldi (UK)


Wederom speelt Kevin the Carrot de hoofdrol in de commercial. Dit jaar hebben ze een parodie op Home Alone gemaakt. Lees: familie op het vliegtuig naar Parijs, Kevin blijft alleen thuis achter en probeert met een reeks vallen de indringers weg te jagen. Uit onderzoek bleek dat de Kerst-Wortel vorig jaar enorm effectief was voor het merk en hij werd beoordeeld als "meest feestelijk, meest plezierig en meest onderscheidend", dus waarom niet doorzetten?

Boots


Met de bril van Boots wordt het leven opeens veel leuker, magischer en mooier. Bij het dragen wordt de gewone wereld omgetoverd tot een feestelijk winterwonderland en worden de ware verlangens van vrienden en familie in het geheim onthuld, waardoor Lydia West, die de hoofdrol speelt, precies weet welke cadeaus ze moet kopen. Super leuke commercial!

De definitieve kerstcommercial


Nu je deze lijst met commercials hebt gezien valt je vast op dat er ieder jaar een aantal terugkerende thema's zijn. Ook de Speld viel dit op en aan de hand daarvan hebben zij een commercial gemaakt die echt ALLE boxjes afvinkt. Van een eenzaam kind, plichtmatige pianomuziek en druk gezin tot de onverwachte wending (die niet echt onverwachts is), een verbindend dier, matige grapjes van papa en iedereen weer samen. Klinkt als een prijswinnende campagne ;-)