KERSTCOMMERCIALS 2021

De reclamegekte rondom kerst is weer volop bezig. Ieder jaar wordt er met name uitgekeken naar de kerstcommercial van John Lewis, maar de kerstcommercials van Nederlandse bodem (vooral die van de grote supermarkten), zijn ook steeds meer onderwerp van gesprek. Je vindt ze in dit artikel, met nog wat andere commercials van binnen en over de grens. 

Albert Heijn

Albert Heijn brengt het kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar. Harry de hamster speelt een grote rol en gaat op zoek naar liefde. Uiteraard ervaart hij de nodige uitdagingen, zoals oog in oog staan met een kat, maar gelukkig wordt hij in the end herenigd met zijn grote liefde en kunnen ze de kerst samen doorbrengen. Super cute! De commercial is ontwikkeld door o.a. TBWA, Boomerang en Dentsu.  

Jumbo

In de commercial zien we het oude vertrouwde Jumbo gezin met Frank Lammers als Bas. We zien dat vader Bas een hart van goud heeft en iedereen een gezellige kerst wil bezorgen. Het wordt één groot spektakel en het hele dorp is uitgenodigd (inclusief Max Verstappen en Snollebollekes, die we in eerdere campagnes ook al zagen), wat past bij het honderdjarig bestaan van de supermarkt; een jaar met een gouden randje. Verder wil Jumbo met de Campagne 'Gouden Hart' het publiek oproepen om mensen met een hart van goud te nomineren. Aan de hand van deze verhalen worden mensen met een hart van goud uitgekozen, om persoonlijk een Gouden Harten verrassingspakket te overhandigen. Genieten van kleine momenten en dromen van meer, is de boodschap die de tv-commercial wil meegeven. Bureau Alfred is verantwoordelijk voor de commercial.

Plus

 In de commercial van Plus staat goed eten en zorgen voor elkaar centraal. We zien juffrouw Mari, die via het bord in de Plus supermarkt de hele buurt helpt maar 's avonds toch alleen thuis zit. Gelukkig steekt een leerling en tevens kassière van de Plus daar een stokje voor, en weet ze Mari via het Buurtbord op een kerstdiner te krijgen. Daarnaast zet Plus een zoektocht op naar de Buurtheld van het Jaar: iemand die behulpzaam is en écht verschil maakt. Deze persoon wint een thuisdiner voor zes personen. 

Dirk

In de commercial van Dirk worden twee verschillende gezinnen met elkaar vergeleken die allebei houden van kerst vieren en alles dat daarbij komt kijken. Links de rode familie die shopt bij Dirk, rechts de blauwe familie die dat ergens anders doet, waarmee ze uiteraard de Albert Heijn bedoelen ;-). De familie die boodschappen doet bij Dirk kan genieten van een uitgebreid maar voordelig kerstassortiment en houdt daardoor wat extra geld over. Bijvoorbeeld om je huis helemaal in de stijgers te zetten. 

Aldi

In de commercial van Aldi speelt er geen schattig dier een hoofdrol, maar een ijzeren winkelwagentje. Aldi wilde graag blijven bij het hart van Aldi, het winkelwagentje. Aldi wil het publiek laten inzien dat een geweldige kerst niet duur hoeft te zijn en iedereen feestelijk kan uitpakken dit jaar. INDIE is verantwoordelijk voor de commercial. 

Lidl

Lidl brengt dit jaar met haar commercial het armoedeprobleem onder de aandacht. Zo zien we een gezin dat kerst uitgebreid viert met lekker eten en cadeautjes en een gezin dat het met veel minder moet doen. Lidl wil hier niet van wegkijken en steunt daarom dit jaar het Jeugdeducatiefonds, zodat ieder kind een fijne Kerst krijgt. In de winkel kunnen klanten producten doneren, waarvan Lidl kerstpakketten maakt en ze voorziet van een Kerststol. Daarnaast kunnen klanten hun statiegeldbonnen doneren en belooft Lidl het eindbedrag te verhogen. De commercial is ontwikkeld in samenwerking met Joe Public.

Natuurlijk zijn er nog meer commercials dan die van de supermarkten. Als eerst denk je dan natuurlijk aan de commercial van de Staatsloterij, die hiervoor al meerdere jaren een Gouden Loeki ontving.

Staatsloterij gooit altijd hoge ogen met hun schattige diertjes, je herinnert je vast nog wel Frekkel, Freddie en Frummel van de afgelopen jaren. Dit jaar zien we Fritsie, waarmee ze voor een bijna Disney achtige aanpak zijn gegaan. Geen diertje dit keer, maar een koekoeksklok met menselijke emoties. De boodschap blijft hetzelfde; geluk is nog mooier is als je het met anderen deelt. De muziek is speciaal gecomponeerd voor deze commercial, een samenwerking tussen HAEVN, Birdy en Francis “Eg” White, de producer van Adele. Het nummer versterkt de storytelling. Wederom een ontroerende commercial, dit moderne sprookje is next level creativiteit wat ons betreft! De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko.

Bol.com 

 Zoals we gewend zijn van Bol.com is het een commercial met humor. Sinterklaas is nog maar net het land uit en dat betekent hét startschot om uit te pakken met kerstdecoratie en de kerstboom. Daarvoor kun je terecht bij bol.com, de 'Winkel van uitpakkers'. Sinterklaas is alleen zijn staf vergeten en wanneer hij deze onverwachts op komt halen ziet hij dat hij direct al is ingeruild door de Kerstman. Onderdeel van de ‘Winkel voor uitpakkers’-campagne is een kersthuis dat te koop staat op Funda. Speciaal voor de verkoop hulde de makelaar een eengezinswoning in Schagen van top tot teen in kerstsferen met het uitgebreide kerstassortiment van bol.com. De commercial is ontwikkeld door DEPT. 

Kruidvat

Niet overal loopt de kerst op rolletjes. Zo zien we een single moeder die probeert de kerst zo perfect mogelijk te laten verlopen, terwijl ze ook nog eens haar irritante ex over de vloer heeft. Kruidvat gaat dus niet voor het ideale kerstplaatje, maar laat een 'echte' en herkenbare kerst zien. Met een beetje hulp van Kruidvat en een flinke dosis positieve energie, kun je er altijd een mooi feest van maken. In aanloop naar kerst is via de social kanalen van Kruidvat te zien hoe Lies zichzelf voorbereid op de feestdagen. Van het versieren van haar huis tot het regelen van cadeaus, nieuwe make-up of kerstaccessoires. Gelukkig heeft Kruidvat ook alles om te relaxen ná de feestdagen. De commercial is ontwikkeld door DDB Unlimited

Etos

Etos komt met de geanimeerde commercial 'Mooi wat iets kleins kan doen'. We zien een klein meisje die haar opa een bruisbal geeft, waarmee hij zo positief verrast is dat hij hem ook aan een vriend geeft. Met dit lieve verhaal hoopt Etos mensen te enthousiasmeren door te laten zien wat een klein gebaar kan doen. De campagne werd gemaakt door TBWA\NEBOKO en geanimeerd door Ambassadors. 

Eén tegen eenzaamheid 

De met een Loeki bekroonde 'Eén tegen eenzaamheid'-campagne komt nu ook met een kerstcommercial. Eenzaamheid is rond de feestdagen extra voelbaar en veel mensen en organisaties zetten een stap extra rond deze tijd om iets aan die eenzaamheid te doen. De commercial laat het gewenste gedrag zien, maar juist ook het verschil met het “gewone” gedrag. Ze hopen dat dit mensen extra aanzet om zelf iets te doen tegen eenzaamheid. De commercial is ontwikkeld door Open Now, onderdeel van DOT (de samenwerking tussen D&B, Open Now en TBWA).

WE

De van oorsprong Nederlandse modeketen WE lanceert de 'Wear the moment' campagne, waarin we iemand zien die een surrealistische, magische wereld instapt waar kerst wordt gevierd. WE wil de kijker inspireren om speciale momenten te vieren in stijlvolle party kleding en een onvergetelijke indruk achter te laten. 

Als we kijken naar een aantal commercials over de grens, zijn er een paar grote die we natuurlijk moeten benoemen. 

John Lewis

De commercial waar iedereen altijd met name naar uitkijkt is die van John Lewis. Dit jaar zien we een jongen die een Alien leert hoe er op aarde kerst gevierd wordt. De 'Unexpected Guest' is namelijk met haar schip op aarde neergestort. Terwijl hij haar kennis laat maken met onze kersttradities, ontwikkelt hun vriendschap zich en zien we de magie van Kerstmis door de ogen van iemand die het voor de allereerste keer ervaart.

Disney

Herinner je je Nicole nog uit de commercial van vorig jaar? Nicole is nu volwassen en heeft twee kinderen. We zien een geanimeerd verhaal over een nieuwe stiefvader die bij zij nieuwe partner en twee kinderen intrekt rond de feestdagen en een plekje in het gezin probeert te vinden. 

TK Maxx

In deze commercial zien we een jongen die optreedt tijdens het kerstconcert op school nadat het vorig jaar was afgelast. Van de zenuwen begint hij te spelen met een paar valse noten, maar als hij naar zijn  shiny blauwe laarzen kijkt die hij als kerstcadeau van zijn ouders kreeg, krijgt hij een boost en speelt hij de sterren van de show.

Amazon

'Kindness is the greatest gift', dat herinnert Amazon ons in hun commercial. We zien het verhaal van een jonge vrouw die we zien struggelen met de pandemie en alle uitdagingen die daarbij komen kijken. De afgelopen maanden waren lastig voor mensen over de hele wereld, waaronder veel jong volwassenen. We zien de buurvrouw die een klein maar vriendelijk gebaar maakt en hiermee toch een grote impact maakt. 

Coca Cola

De commercial die onderdeel is van de "Real Magic at Christmas" campagne, vertelt een verhaal van feestelijke vreugde en inclusie. In de commercial zien we een jongen die zijn buren in en rond zijn community mobiliseert om van kartonnen dozen een geïmproviseerde 'schoorsteen' te maken om de kerstman te verwelkomen. De laatste doos die door de zelfgemaakte schoorsteen valt, is natuurlijk een rode Coca-Cola-doos.

Aldi

Kevin the Carrot is back voor het zesde jaar op rij. Geïnspireerd door A Christmas Carol van Charles Dickens, zien we het verhaal van een banaan genaamd Ebanana Scrooge. Net als in het traditionele boek, krijgt Ebanana in het geanimeerde verhaal bezoek van Kevin (de 'geest van Kerstmis') die hem meeneemt op een magische reis. Het eindigt met de boodschap 'For you to be happy, you need to be kind'.