KERSTCOMMERCIALS 2020

We zijn al bijna aan het einde van 2020 en dat merken we weer aan alle commercials rondom kerst. We hebben een bijzonder jaar achter de rug en daar spelen veel merken op in. Bekijk hier de leukste en mooiste reclames die ons zijn opgevallen.

Allereerst de commercials van Nederlandse bodem. De grote supermarkten pakken ieder jaar weer groots uit en naast de 'big 3' doen steeds meer supermarkten mee. Het thema voor de campagne van Albert Heijn is dit jaar 'Het recept voor een bijzondere kerst'. Omdat kerst dit jaar anders dan anders is, maar we natuurlijk wél willen genieten met familie en vrienden. Al is het in een kleinere kring. We volgen de voorbereidingen van Ilse in haar Albert Heijn en hoe haar gezin zich thuis voorbereidt op kerst. Ze vieren het dit jaar klein met oma en hebben videocontact met de buren, namelijk opa overkant en zijn familie. Zoon Tommy wil er dit jaar ook echt iets bijzonders van maken en heeft een speciale muzikale verrassing voor zijn moeder.  De kerstcampagne is 360 graden met volop extra winkelaankleding en instore winkelcommunicatie en de campagne komt terug in abri’s, tv, radio, dagbladen en social media.

2020 is het jaar waarin we misschien wel meer dan ooit hunkeren naar Kerst. Natuurlijk vieren we de feestdagen het allerliefst samen met de mensen die we lief hebben aan één lange kersttafel. Helaas zit dat er dit jaar niet in, maar dat wil niet zeggen dat we er geen echte, mooie kerst van kunnen maken. Dat is de boodschap van de nieuwe kerstcommercial van Jumbo, waarin we zien hoe vader Bas (gespeeld door Frank Lammers) niet alleen kerstinkopen doet voor het eigen gezin, maar ook voor zijn schoonmoeder en vader. "Een mooie kerst, voor iedereen" is dan ook het thema van Jumbo’s nieuwe kerstcampagne.

Plus staat bekend om de emotionele commercials rondom kerst. In de commercial van dit jaar zien we Buschauffeur Mo die op kerstavond zijn passagiers thuis brengt en zorgt dat ze samen met hun dierbaren van het kerstdiner kunnen genieten. Als zijn dienst erop zit vindt hij een portemonnee en besluit hij deze direct naar de eigenaar te brengen. Eenmaal daar aangekomen, blijkt deze man in zijn eentje aan het kerstdiner te zitten. Mo schuift aan zodat de weduwnaar kerstavond niet alleen hoeft te vieren.

In de commercial van Lidl zien we Thomas Acda die als hulp-Kerstman op zijn arrenslee langs de huizen gaat. Ook bezoekt hij het huis van zijn moeder, die aangeeft hem graag een knuffel te willen geven. Door Corona is dit niet mogelijk, maar Thomas (in de rol van Teun) heeft een magisch poeder bij zich waardoor ze een beschermende laag om zich heen krijgt en eindelijk kan knuffelen met haar zoon. Voor veel kijkers herkenbaar, want we missen natuurlijk allemaal het fysieke contact met onze familie en dierbaren. 

Aldi komt dit jaar voor het eerst met een kerstcommercial. Geen poespas en Corona speelt ook geen duidelijke rol, maar het gaat vooral om hoe je de lekkerste hapjes op tafel krijgt die iedereen lust, voor een schappelijk Aldi prijsje. 

Waar sinds Corona het motto 'We doen het samen' je om de oren vliegt, zet Coop hier al vele jaren op in. Samen maak je het verschil, en dat blijkt ook uit deze reclame waarin je een groep kinderen ziet die cadeautjes bezorgen op alle verdiepingen van een flatgebouw. Samen met de bewoners zorgen ze er voor dat er met kerstverlichting over de hele flat een kerstboom is te zien. 

Net zoals Aldi zet Dirk niet in op de tranentrekker, maar hebben ze gekozen voor een drietal commercials waarin de beste aanbiedingen in de spotlights staan. Alle drie hebben ze een eigen verhaaltje met een grote knipoog, zoals deze over de borrelhapjes. Gewoon lekker luchtig!

Door naar de retailers. Bol.com komt met een grappige commercial waarin herkenbare situaties langskomen over goedbedoelde maar suffe kerstcadeaus. Bol steekt hier een stokje voor en wil een eind breien aan deze ongemakkelijke cadeaus. Geen teddybeer of gebreide truien meer, dit jaar een écht leuk cadeau. In het enorme assortiment van bol is namelijk voor iedereen iets passends te vinden. Ook met kerst blijft bol.com trouw aan de humor en nuchterheid waar het merk bekend om staat. Naast de commercial pakken ze nog meer uit rondom kerst. Ze komen ook nog met OOH, digitale doorvertalingen, spectaculars, een kersttram speciaal media partnership met Talpa en Roularta.

Kruidvat kiest voor een hartverwarmende commercial waarmee ze inspelen op het sentiment van deze tijd. We zien een meisje dat een creatieve oplossing bedenkt voor haar buurman, die verdacht veel lijkt op de kerstman. Met haar cadeautje kan de kerstman toch een mondkapje dragen, zonder dat het effect van zijn baard verdwijnt. 

De Staatsloterij laat voor het derde jaar op rij een dier de hoofdrol spelen in hun commercial. Dit jaar is het de super schattige zwarte kitten Frummel. De kitten is de laatste van het nest dat wordt geadopteerd, misschien wel omdat zwarte katten ongeluk brengen? Maar al snel blijkt dat de kitten zijn baasje juist geluk lijkt te brengen bij elke miauw. Uiteindelijk wil het baasje met zijn kitten een staatslot kopen, maar gunt deze toch aan zijn buren die een kindje verwachten. En ook daarna weer een miauw van kleine Frummel. De campagne gaat naast de commercial verder met o.a. een mooie activatie waarmee wordt opgeroepen (zwarte) asielkatten te adopteren. Zo ontstond in samenwerking met lokale asiels en de landelijke organisatie Dierenasiels.com een initiatief om Nederlandse asielkatten in de spotlight te zetten.

Dan over naar de grootste internationale commercials.We beginnen natuurlijk met de commercial van warenhuis John Lewis.


De video Give a Little Love is ontwikkeld door Adam & Eve/DDB en is een oproep om aardiger voor elkaar te zijn. Je ziet een combinatie van verschillende geanimeerde en live-action scenes voorbij komen waarin een act of kindness wordt uitgedragen. Vervolgens zie je dat iedereen dit gebaar weer overbrengt naar iemand anders. De reacties zijn wisselend; sommige mensen zijn zoals ieder jaar tot tranen toe geroerd, anderen vonden hem dit jaar wat saai (''net zo saai als het jaar 2020''). Hoe dan ook dragen ze weer een mooie boodschap uit!

In de 'Rebuild the World' kerstcommercial van Lego zie je verschillende gezinnen een speciale versie van What a Wonderful World zingen. De oneindige mogelijkheden van LEGO worden op een hele vette manier weergegeven; van draken en prinsessen tot race auto's en ninja's in real life.

De kerstcommercial van Coca Cola, geproduceerd door Oscar-winnaar Taika Waititi, vertelt het verhaal van een vader die probeert een brief van zijn dochter af te leveren bij de kerstman op de Noordpool. Door weer en wind wringt hij zich in allerlei bochten om op bestemming te komen, maar eenmaal aangekomen staat hij voor een dichte deur. Hij wordt teruggebracht door de bekende truck en komt er dan achter dat alles wat zijn dochter wilde, haar vader thuis hebben met kerstmis is. ''Geef deze kerst alleen iets wat jij kan geven.'' In de Nederlandse commercial wordt de boodschap kracht bijgezet door rapper Snelle, die speciaal het nummer Thuis schreef.

Ook Disney pakt weer uit voor een mooie kerstcommercial. In de short film #FromOurFamilyToYours staan familietradities en liefde centraal. We zien een enorm schattig omaatje en haar kleindochter die de kersttraditie hebben om samen kerstversieringen te maken. Naarmate de kleindochter ouder wordt, krijgt ze andere prioriteiten. Dit jaar komt ze tot het besef dat deze tradities belangrijk zijn en besluit ze haar oma te verrassen. Natuurlijk is er ook een klein rolletje weggelegd voor Mickey Mouse. Een hele lieve, ontroerende commercial! 

Vanaf 4 december is de kerstspecial 'Mariah Carey's Magical Christmas Special' te zien op Apple TV+.  De Queen of Christmas neemt je mee op een magische reis om kerstmis 2020 na dit bizarre jaar toch nog te redden. Verder verschijnen er nog veel meer celebrities, zoals Tiffany Tiffany Haddish, Billy Eichner, Ariana Grande, Jennifer Hudson, Snoop Dogg, Jermaine Dupri, Misty Copeland en Mykal-Michelle Harris. Heb je geen Apple TV+ dan kun je vanaf 11 december op andere platformen kijken. 

Corona staat centraal in de commercial van Amazon. Iedereen heeft dit jaar wel mooie dingen moeten missen vanwege de maatregelen, zo ook de balletdanseres in de commercial. Toch laat ze zich niet kisten en gaat ze door met trainen, want 'the show must go on'. En hij gaat door, maar dan buiten. Een mooie commercial met een goed verhaal. 

De campagne met de meeste aandacht op social dit jaar is Etsy. Eén van de video's draait om een zwart gay koppel dat voor het eerst samen kerst viert met hun familie. Zenuwachtig staan ze voor de deur, terwijl de ene de ander vertelt zich niet druk te maken en dat zijn familie hem geweldig zal vinden. 

Een andere veelbesproken commercial op social media is die van de Duitse postorder-apotheek DocMorris. Het gaat over een oudere man die weer fit probeert te worden. Met een kettlebel gaat hij aan de slag, waarbij hij gemotiveerd wordt door een foto. Op het eind van de commercial blijkt wie er op de foto stond; zijn kleindochter. Dankzij zijn dagelijkse trainingsessies is hij in staat om haar op te tillen en de piek op de kerstboom te laten zetten. De boodschap achter de commercial is 'Dit jaar is gezond zijn het beste cadeau.' De apotheek wil er daarom voor zorgen dat iedereen gezond is - met name met kerst, zodat iedereen een zorgeloze tijd kan hebben met familie en dierbaren. 

Pepsi Max doet dit jaar voor het eerst mee met de kerstcommercials. Met hun Christmas Refreshed campagne willen ze mensen inspireren om oude kersttradities op te frissen of nieuwe tradities te bedenken. Jonge rappers Kamakaze en TrueMendous hebben een verfrissende remix gemaakt en zijn te zien in de commercial. Daarmee proberen ze de jonge doelgroep aan te spreken en de campagne heeft dan ook veel focus liggen op digitale en social kanelen zoals TikTok en Snapchat. 

Wat is wat jullie betreft de grote winnaar dit jaar?