JOHNNY WONDER OVER DE HUIDIGE MARKT TIJDENS CORONA

AMACOM geeft een kijkje in de keuken bij een aantal bureaus en checkt hoe het met ze gaat in deze onwennige periode. In deze editie beantwoorden Martijn Beckers en en Agatha Woudwijk van Johnny Wonder onze vragen over hun werkwijze tijdens de Corona crisis.
Johnny Wonder
Bureau: Johnny Wonder
Namen/functies: Martijn Beckers (Partner en mede-oprichter) en Agatha Woudwijk (Managing Director)

1. Wat kun je ons vertellen over jullie bureau? 
Martijn: ‘’We bestaan dit jaar alweer 10 jaar. Dat gaan we beslist nog vieren, maar nu nog even niet. We zijn een bureau dat begrip van en affiniteit met de dynamiek van de publieke sector combineert met een grote kennis van het moderne medialandschap. We ontwikkelen campagnes, maken redactionele content voor digitale media en geven training en advies, voor organisaties met een maatschappelijke opdracht of ambitie. Zo verzorgen we alle sociale media uitingen van NS en doen we de arbeidsmarktcommunicatie van KPN. Bottomline is: wij maken waardevolle communicatie voor waardevolle organisaties en hun publiek. Dat doen we omdat we geloven dat niet alleen product of dienst van waarde zou moeten zijn, maar dat ook communicatie zelf waarde kan toevoegen aan de wereld. Sterker: we geloven dat dat moet.

Agatha: ''We zitten met ons kantoor misschien wel op het fijnste plekje van Amsterdam, op de Bloemgracht, midden in de Amsterdamse Jordaan. Of nou ja, sommige van ons zitten daar, want we kunnen natuurlijk nog niet met z’n allen tegelijk op kantoor zijn. Dat wordt nog wat: we zijn nu met zo’n 20 man, maar zijn behoorlijk aan het uitbreiden momenteel.''

2. Hoe gaat de business bij jullie sinds de Corona uitbraak? 
Agatha: ‘’Je merkt dat het per opdrachtgever heel erg verschilt. Opdrachtgevers wiens communicatiemomenten gebonden zijn aan evenementen of nationale feestdagen blijven logischerwijs achter met opdrachten, of zetten ze on hold. Daarnaast heb je ook de opdrachten waarop de maatregelen geen invloed hebben. Soms vanwege de aard, maar soms ook vanwege de timing. Er zijn zeker een aantal mooie opdrachten niet doorgegaan, maar we hebben er ook een aantal nieuwe bij.’’ 

Martijn: ‘’Dat wij een communicatiebureau zijn en geen marketing- of reclamebureau scheelt, denk ik. Een marketingcampagne, kan, of moet misschien zelfs wel, vaker wachten in deze tijd. Maar communicatievraagstukken zijn er altijd, zeker in de sectoren waar wij veel voor werken, in het publieke en maatschappelijke domein. Voor sommige opdrachtgevers geldt dat de communicatie opgave juist groter is geworden, voor anderen is het beperkt tot het hoogst noodzakelijke.‘’ 

‘’Communicatie is ook wat serieuzer geworden, minder triviale onderwerpen: het moet nog veel nadrukkelijker dan normaal echt waardevol zijn.’’

3. Wat zijn de opmerkelijkste veranderingen qua klantvragen?
Agatha: ‘’Een shift in wat ze willen communiceren. Dat verschilt van gevoeligheden die eerst niet aan de orde waren, tot het communiceren van nieuwe maatregelen die zijn ontstaan rondom corona en van invloed zijn op de core business van onze opdrachtgever. Het is ook wat serieuzer geworden, minder triviale onderwerpen: het moet nog veel nadrukkelijker dan normaal echt waardevol zijn.’’

Martijn: ‘’Nou waren wij toch al niet van de schijtlollige inhakers, dus dat scheelt. Maar het is wel bijzonder en ook erg eervol dat je juist in deze tijd een bijdrage mag leveren aan de communicatie voor belangrijke pijlers in onze samenleving als NS, ProRail of UWV. Wat je ziet is dat merken ook gewoon even niet de aandacht op willen eisen. Het gaat niet om ons nu, het gaat om de mensen die in de frontlinie staan om ons veilig te houden en de mensen die door de ziekte getroffen worden, is het heersende sentiment. Als we iets te melden hebben moet het daar het liefst bijdrage in hebben, maar in ieder geval niet in de weg staan.’’ 

4. Wat is het belangrijkste verschil qua werkwijze t.o.v. voor de Corona crisis? 
Agatha: ‘’Toch wel dat we voorzichtiger om moeten gaan met wat en hoe we communiceren. En alles is wat instabieler. Projecten worden on hold gezet, maar kunnen zomaar 1 week later weer worden opgestart. Wat een vrij grote druk op het team legt.’’

Martijn: ‘’En het werken is natuurlijk gewoon anders. We hebben maanden thuis gezeten, net als iedereen. Het was eigenlijk geweldig om te zien hoe het team samen kwam, juist op afstand. In eerste instantie ben je heel erg bezig met je bedrijf en je operatie, maar al snel zie je hoeveel de Corona-aanpassingen vroegen van individuele collega’s. Het combineren van werk, privé en je eigen zorgen om de wereld om je heen en dan ook nog zo veel oog voor en flexibiliteit hebben jegens je collega’s en werkgever. Dat is beslist niet vanzelfsprekend.’’

‘’Met onze zelfontwikkelde gedragsanalyse tool NEO kunnen wij uit de beschikbare data van sociale platforms een haarfijne analyse maken van de behoeftes en gedrag van het online publiek van merken. Dat vertelt ons en die merken zóveel over wat als waardevol en dus relevant ervaren wordt.’’

5. Hoe kunnen jullie als bureau merken juist in deze tijden helpen? 
Agatha: ‘’Wij werken al jaren met veel plezier voor organisaties met een prominente plaats in de maatschappij, Martijn noemde er al een paar. Maar denk ook aan zorgorganisatie ‘s Heeren Loo of woningcorporatie Mitros in Utrecht. Onze jarenlange ervaring met dit type organisatie maakt dat we heel goed aanvoelen hoe je moet omgaan met communicatie in deze tijden. Want juist organisaties als deze doen er niet goed aan om in volledige radiostilte te verzanden.’’

Martijn: ‘’Vertrekpunt in al onze campagnes is altijd het creëren van waarde met communicatie zelf, niet slechts het verwijzen naar iets van waarde. Niet zeggen dat je de reiservaring van de tramreiziger belangrijk vindt als GVB, maar zorgen met het #GVBeestje dat die tramreis ook echt leuker wordt, om maar een voorbeeld te geven. Met onze zelfontwikkelde gedragsanalyse tool NEO kunnen wij uit de beschikbare data van sociale platforms een haarfijne analyse maken van de behoeftes en gedrag van het online publiek van merken.Dat vertelt ons en die merken zóveel over wat als waardevol en dus relevant ervaren wordt. Die noodzaak tot relevantie wordt nu in Coronatijd niet alleen in data gezien, maar ook gevoeld in de bestuurskamer. Voor die opgave zijn wij dé partij.’’

6. Wat organiseren jullie om iedereen betrokken te houden bij de organisatie en in te checken op de (mentale) well-being? 
Agatha: ‘’Sinds dat we thuiswerken hebben we zeker in het begin iedere ochtend een corona-call gehad. Even 20 minuten inchecken bij iedereen via Google Hang-outs. Daarin ook echt ruimte gemaakt om niet alleen te vragen naar ieders gezondheid, maar ook ruimte te laten bestaan voor het delen van zorgen. Daarnaast hebben we meerdere ‘houd de moed’ cadeautjes langsgebracht zoals een bos bloemen en een paasverrassing. En het leukste was wel de digitale pubquiz met host die we 2 weken geleden hebben georganiseerd.’’

’We verkeerden in de toch wel bizarre maar vooral gelukkige omstandigheid dat we midden in de Corona-crisis een forse uitbreiding van het team moesten gaan vormgeven. Daar zitten we nog steeds in. Sollicitatiegesprekken in Hangouts, het kan prima.’’

7. Hoe raakt de Corona uitbraak jullie hiring management en bestaand personeel? Zijn alle werknemers nog productief en zo nee, wat doe je met die mensen die nu minder om handen hebben? 
Agatha: ‘’Dat verschilt per persoon en per week. Productie lag de eerste periode helemaal stil, maar is nu weer hartstikke druk. We zijn in het begin als een idioot in kaart gaan brengen wat er ook alweer allemaal nog lag aan achterstallig onderhoud en dingen die we graag wilden maar steeds maar niet aan toe kwamen. Die hebben we getracht in sprints digitaal thuiswerkend te fixen. Dat begon goed, maar eigenlijk trok de business alweer te snel aan en waren we snel weer vol in de weer voor klanten in plaats van voor onszelf. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar ja...dat lijstje ligt er dus nog deels.’’

Martijn: ‘’We verkeerden in de toch wel bizarre maar vooral gelukkige omstandigheid dat we midden in de Corona-crisis een forse uitbreiding van het team moesten gaan vormgeven. Daar zitten we nog steeds in. Sollicitatiegesprekken in Hangouts, het kan prima. Maar we waren toch blij dat we deze week een aantal nieuwe gezichten gewoon even live konden welkom heten op kantoor.’’

8. Welke les hebben jullie getrokken uit deze crisis? 
Agatha: ‘’Dat samenwerken op afstand goed te doen en dat je niet van hot naar her hoeft te reizen omdat je toevallig een meeting hebt op kantoor. Oh en dat we een super leuk en gemotiveerd team hebben.’’

Martijn: ‘’Maar ook wel dat je moet oppassen elkaar niet uit het oog te verliezen, ondanks het soms veel intensievere contact dat je via Zoom of Hangouts hebt, dan live. Gesprekken worden functioneler, je hoort niet meer terloops even dat iemand al 2 weken in het vakantiehuisje op de Veluwe van zijn schoonouders zit bijvoorbeeld. En je ziet sommige mensen heel veel, anderen nooit. Ook bij het weer in groepjes naar kantoor komen, zullen we dus rekening houden dat we dat niet alleen maar functioneel zullen doen. Het is belangrijk dat ook mensen die elkaar in projecten niet tegenkomen, elkaar wel zien.’’

9. Welke merken vind je er positief uitspringen qua berichtgeving, campagnes en initiatieven? 

Martijn: ‘’Ik vind het zo opvallend dat zoveel merken gelijk de behoefte voelt om in te springen op Corona, maar de reclameboodschap wel te voorzien van een ‘wij vinden het algemeen belang ook heel belangrijk dus: blijf thuis’. Dat hoeft een drilboor mij niet perse te vertellen, zeg maar. Het is wel een kunst om het niet over jezelf te hebben op een niet cheesy manier. Er zijn verschillende merken geweest die deze tijd heel goed wisten te verbeelden, die het gevoel van iedereen thuis wisten te vatten. KPN deed dat goed bijvoorbeeld. Ik vind de #inhaalfissa van Skoda door Selmore ook geinig. Er ontstaat kennelijk ook weer ruimte voor de knipoog. Zelf maakten wij van WC-eend ook een mooie film over de lege stations, om de werknemers van onze opdrachtgevers van ProRail en NS een hart onder de riem te steken.’’

Agatha: ‘’Ik vond Postcodeloterij en ASR heel mooi. Ben dan toch gevoelig voor het samenhorigheidsgevoel. Koningsdag is niet voor niets mijn favoriete Nationale feestdag.’’

‘’Ik denk dat organisaties veel meer behoefte gaan hebben aan communicatie via de eigen kanalen waarmee ze veel gerichter hun doelgroep van relevante content en communicatie voorzien.’’

10. Wat voor impact verwacht je dat de crisis de komende tijd nog heeft op onze branche en op consumentengedrag en denk je dat er zaken fundamenteel zullen veranderen?

Agatha: ‘’Natuurlijk veranderen er zaken fundamenteel, de hele wereld verandert en hoe we er mee omgingen, dus dat heeft vanzelfsprekend ook effect op onze branche. Ik geloof dat er een grote shift gaat plaatsvinden in de verdeling van budgetten. Verschillende bedrijven lopen omzet mis, en dat ga je terugzien in de reclamebudgetten. Daarbij denk ik dat organisaties veel meer behoefte gaan hebben aan communicatie via de eigen kanalen waarmee ze veel gerichter hun doelgroep van relevante content en communicatie voorzien.’’

Martijn: ‘’Het is zo moeilijk te voorspellen nog. Als er een tweede golf komt is alles wat we nu bedenken alweer achterhaald. Dat het impact gaat hebben op überhaupt de arbeidsmarkt in onze sector, lijkt me evident. Ik vermoed dat het vaste arbeidscontract weer wat aan populariteit zal winnen ten opzichte van het zelfstandige bestaan. Maar ja, de wereld om ons heen zal gewoon anders zijn. Dat is ook het interessantst. De herwaardering van essentiële beroepen bijvoorbeeld. Je merkt in onze sector ook wel een nieuw bewustzijn over dat het vak van reclame maken niet per se een cruciaal beroep is. De behoefte aan zingeving zal ook bij de professional in ons vak nog wel wat urgenter worden denk ik. Dat zie ik ook wel als een mooie opdracht aan de branche.’’