CORONAVIRUS

Corona

De hele reclamebranche voelt de gevolgen van het Coronavirus. Lopende campagnes worden on hold gezet, gecanceld of moeten anders worden ingestoken. Er wordt veel flexibiliteit verwacht; ten opzichte van campagnes, maar ook de manier van samenwerken.

Merken zullen nu gaan overwegen over het nog zinvol en gepast is om te communiceren. Is het merk/product nu wel relevant en staat het niet teveel in contrast met de huidige realiteit? Er moet goed worden gelet op eventuele mismatches en negatieve merkassociaties, maar het kan ook kansen bieden om met de juiste boodschap juist wel de nadruk te leggen op de situatie en de wijze waarop een merk, dienst of product daarbij past. De behoeften en het gedrag van consumenten verandert nu drastisch, zo zullen mensen nu meer producten kopen voor in huis, spelletjes, boeken, etc.

Alle geplande evenementen en de campagnes daaromheen zullen hard getroffen worden. Denk aan alle campagnes rondom het EK, maar bijvoorbeeld ook alle inhakers op de F1 in Zandvoort en het Songfestival. 

Aan de andere kant wordt verwacht dat er in deze tijden juist veel naar tv wordt gekeken en mensen veel tijd online zullen besteden, gezien de consument massaal thuis blijft. Voor digitale campagnes is device-targetting op laptops nu bijvoorbeeld interessant voor campagnes die sturen op digitale conversies voor producten in huis. Een groot deel van de mensen werkt thuis en is daar eenvoudiger te prikkelen. Ook het social media gebruik zal naar verwachting hoger zijn dan tijdens een normale werkweek. 

Thuis werken
Bureaus zijn door deze situatie ook gedwongen om een manier te vinden om vanuit huis te werken. In veel andere branches gebeurt dit al regelmatig, maar voor creatieven werd dit vaak nog te lastig gevonden omdat dit de creativiteit zou beperken (geen creatieve brainstorms meer, elkaar niet kunnen inspireren). Hopelijk blijkt hierna dat het tóch mogelijk is om ook op afstand te communiceren en organiseren en het nieuwe werken ook toepasbaar is op de reclamebranche. Met alle digitale en technologische mogelijkheden en de juiste software zijn er genoeg oplossingen te bedenken, denk aan videoconferenties met Zoom, Bluejeans of Gather, vergaderen en presenteren met Webex of Microsoft Team, Google Hangouts of chatten met het team via Slack. 

Het Coronavirus zal op iedereen een impact hebben en er zullen veel uitdagingen ontstaan waarin we allemaal op zoek moeten gaan naar de beste manier om het werk voort te zetten. De VEA helpt hierin door alle informatie die zij krijgen te publiceren op de VEA Community.

Let’s stay positive & healthy! 

Bronnen: 
https://www.adweek.com/agencies/how-the-coronavirus-is-disrupting-the-global-advertising-industry/
https://www.adformatie.nl/campagnes/campagne-voeren-coronatijd-drie-checks-voor-marketeers
https://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2020/03/corona-raakt-reclame-industrie-het-wordt-een-zwaar-jaar31_1/index.xml