CATCH UP WITH BOB VAN DER LEE

Bob van der Lee

In deze rubriek praten we bij met kandidaten die bij één van onze opdrachtgevers zijn begonnen. Het is inmiddels bijna twee jaar geleden dat Bob van der Lee bij Brandnew is gestart als Managing Director/CEO. Let's catch up! 

Je hebt je de afgelopen tijd bezig gehouden met het verder uitbouwen en neerzetten van Brandnew. Kun je daar wat meer over vertellen? Op welke manier hebben jullie het team in Amsterdam bijvoorbeeld uitgebreid de afgelopen tijd?

''Brandnew zelf bestaat dit jaar alweer 25 jaar, waar het oorspronkelijk een puur packaging design bureau was hebben wij het de afgelopen tijd flink uitgebreid met een meer holistische focus op brand design. Dat wil zeggen dat we naast packaging design ook bezig zijn met corporate- en retail design en sinds kort ook een activatie unit zijn gestart. Je kunt naar mijn idee niet een krachtig iconisch merk bouwen als je maar een deel van de brand design puzzel levert. Daarnaast proberen we de internationale aantrekkingskracht te vergroten voor nieuw talent door ook internationaal te werven, zoals onlangs met onze Italiaanse talenten Fabio Putzolu & Giacomo Marseglia, beiden met veel internationale ervaring achter hun naam.''

Jullie zijn inderdaad een nieuwe activatie unit gestart. Waarom hebben jullie dit label in het leven gebracht?

''Creatie is een mooi vak waar je vol passie iedere dag mee bezig bent. Het creëren van een merk duurt vaak enkele maanden waarna het in al zijn dimensies wel staat. Het voelt hierbij soms bijna als je eigen baby die je vervolgens ‘weggeeft’ om de wijde wereld in te trekken. Het is op zich raar dat er na oplevering relatief weinig aandacht meer is voor het brand design terwijl het dan pas begint. Het is wel zo mooi deze ‘baby’ ook te leren lopen en praten om hem nog krachtiger en zelfverzekerder de wereld in te sturen. Denk hierbij niet aan saaie launch campagnes met prerolls waar niemand naar kijkt of banners waar niemand op klikt, maar echt conceptuele activatie ideeën met impact. We hebben speciaal voor dit doel Eric van den Wildenberg aangetrokken om dit verder vorm te geven voor onze klanten.''

Jullie hebben een nieuw kantoor in Los Angeles geopend, vertel! 

''Het bureau concept wat Robert Kuiper en ik hebben uitgewerkt is dat we geloven in een netwerk van hoog gespecialiseerde regionale satellieten (of boutique hubs zo je wil) die goed kunnen anticiperen op de lokale context. Wij geloven niet in grote netwerken met veel interne politiek en overhead maar juist in een lean & mean opzet, zonder de overhead maar wel met de kracht van een internationaal netwerk. Het doel is om vanuit een aanwezigheid in de 3 grote time zones een netwerk neer te zetten wat zowel nationale maar dus ook onze internationale klanten goed kan bedienen. Daar werken we nu hard aan en krijgt steeds meer vorm.''

Waar hebben jullie als bureau verder zoal aan gewerkt de laatste tijd? Wat voor toffe campagnes zitten er in de pijpleiding die we kunnen verwachten?

''Eén van de grotere klussen van dit jaar was de gehele rebranding van het Amels merk. Een superyacht-brand van Damen Yachting waar we onze integrale expertise goed hebben kunnen laten zien. Van corporate strategy en visuele identiteit tot websites, brochureware, merchandising, events, campagnes en meer (www.amelsyachting.com). Een hele mooie klus in echte co creatie met het team aan klantzijde. Maar net zo trost zijn we op ons werk voor Plus Retail, Hoshizaki of Looye. Het is mooi om te zien wat deze variëteit aan dynamiek en energie oplevert.''    

Wat is jullie visie voor 2023? 

''Komend jaar betekent voor mij doorbouwen aan de ingeslagen weg met nog meer focus op enerzijds digital, moving, audio expertise en anderzijds ook nog meer sustainable concepten. Als ik iedereen moet geloven zal 2023 een uitdaging worden. Natuurlijk moet je niet naïef zijn maar als ondernemer moet je ook de kansen zien; als klanten bijvoorbeeld hun marketingcommunicatie afschalen betekent dit ook weer dat er wellicht meer ge-outsourced zal worden. Verder willen we ons internationale netwerk verstevigen.''

Van welk (spraakmakend, innovatief of creatief) werk sloeg jij het afgelopen jaar steil achterover (nationaal en internationaal)? 

''Met een lengte van 2 meter is steil achterover slaan niet aan te raden maar ik was bijvoorbeeld wel onder de indruk van de snelheid waarmee AI zijn intrede doet in ons vakgebied. Sneller dan verwacht is Dall-E geïntegreerd in de Adobe tooling en dit opent weer hele nieuwe perspectieven en mogelijkheden. Verder raak ik altijd snel gecharmeerd van duurzaamheids-concepten als die van Declathon die een maand lang als Nohtalced door het leven gaat onder het mom van reversed shopping. Eenvoudig maar goed idee, goede executie en pakt goede media aandacht.''  

 Wat vind jij de top design agencies op dit moment en waarom?

''Phoe, ik ben bang dat ik dan toch naar het buitenland moet kijken omdat het Nederlandse landschap toch wel flink veranderd. Er is een enorme consolidatieslag gaande en met de opkomst van de nieuwe bureaunetwerken (DEPT, Ace, Candid etc), naast de oude bekenden (WPP, Omnicom, Publicis), verdwijnen er veel gereputeerde bureaunamen van weleer. Mijn geliefde VBAT is opgegaan in Superunion, maar Superunion gaat binnen het jaar weer op in Design Bridge enz. Het is bijna niet bij te houden... Er is er niet 1 te noemen, maar waar de UK agencies toch altijd in de lead waren zie je nu na de Brexit vooral mooie Scandic & een aantal Duitse agencies boven het maaiveld uitsteken.''

 Nog iets wat je wil delen met ambitieuze jongeren die graag net als jij op een CEO positie terecht willen komen? Welke weg heb jij bijvoorbeeld afgelegd om CEO te worden?

''Ik gaf laatst een gastcollege en daar werd mij ook deze vraag gesteld. Het grappige is dat het CEO-schap of Managing Director helemaal niet zo spannend is, dit is slechts managerial. De rol die je invult voor je klanten is wat telt en dat is Merkstrategie. Of het nu Managing Director is of Strategy Director, het is voor mij begonnen aan account-zijde. Van daaruit ben ik doorgegroeid. Ik kijk niet naar diploma’s of cijfers maar naar attitude; wees hongerig, eager, positief en nieuwsgierig en leer al doende de klappen van de zweep kennen. Er is geen shortcut maar blijf relevant, vul je kennis voortdurend aan om meer senioriteit te ontwikkelen (tip; ik heb bijvoorbeeld Strategic Leadership Program gedaan bij Nyenrode).

En tot slot het allerbelangrijkste; verzamel een goed team om je heen en zorg dat je lol hebt in wat je doet, dan is iedere dag een feestje!''