CAREER INSIGHTS WITH HUUB VAN VEENHUIJZEN - CONCEPT DIRECTOR

In Career Insights belichten wij een vakgebied en/of functie, zodat jullie meer inzichten hebben in deze specifieke rol of branche en een inkijkje krijgen in hoe een werkdag eruit ziet. Dit keer vertelt Huub van Veenhuijzen meer over zijn rol als Concept Director.

Huub van Veenhuijzen

1. Kun je ons wat vertellen over je functie als Concept Director?

''Mijn rol als Concept Director bij TD (Total Design) is behoorlijk dynamisch. Bij ons leeft creativiteit op drie fronten: tech, communicatie, en branding. Ik zigzag daar met veel plezier tussendoor, wat elke week weer anders maakt. Het ene moment werken we aan social media content voor een pensioenfonds, het andere moment zetten we AI in voor PostNL, en dan weer doen we complete brand overhauls voor gerenommeerde musea. Dit is de dynamiek die je werk leuk houdt.''

2. Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?

''Een typische werkdag? Die begint met heerlijke koffie (ngl, die is behoorlijk top hier), gevolgd door korte - maar krachtige - meetings. Daarna duiken we de projecten in en werken we met z'n allen toe naar de deadlines. Het klinkt misschien strak, maar er is altijd ruimte voor een creatieve zijsprong. En aangezien we flexplekken hebben, kunnen we elkaar lekker inspireren.''

3. Hoe ben je in de creatieve reclamebranche terecht gekomen en was dit een bewuste keuze?

''Even terug in de tijd: ik studeerde grafisch vormgeven aan het GLA. Toen kreeg ik de kans om stage te lopen bij Ubachs Wisbrun, destijds een van de grootste bureaus van Nederland. Maar eerlijk? Ik kende ze niet eens. Maar wat ik wél snel doorhad: dit creatieve werk was mijn ding. En na een beetje doorvragen bij de creatieven bleek Willem de Kooning in Rotterdam toen der tijd toch wel the way to go te zijn — de rest is geschiedenis.''

4. Welke skillset moet je hebben om goed te zijn in jouw rol?

''Het klinkt cliché, maar 'teamwork makes the dream work' is echt waar. Natuurlijk heb je een flinke dosis creativiteit en strategisch inzicht nodig, maar de echte magie gebeurt in samenwerking met andere disciplines. Daar ontstaan toch de mooiste ideeën.''

5. Wat zijn de leukste en misschien ook de minder leuke dingen van jouw functie?

''Het allerbeste aan mijn baan? Creatief zijn in een reclamebureau is gewoon het leukste werk ter wereld, punt. De keerzijde? Creativiteit is lastig meetbaar. Maar hey, dat betekent ook dat je je ideeën goed moet kunnen verkopen. En dat is óók een kunst op zich.''

6. Op welke campagne/project ben je het meest trots?

''Het Rubenshuis project vind ik echt fenomenaal. Het is zo'n iconisch begrip in België, en we hebben er een complete make-over aan gegeven. Van de kleinste naambordjes tot de grote outdoor campagne, alles is vernieuwd. En niet geheel onbelangrijk: de klant was ook nog eens super om mee samen te werken — win win win.''

7. Heb je nog tips voor starters en studenten die in de toekomst een soortgelijke functie willen hebben? Zijn er bijvoorbeeld nog specifieke studies, stages of cursussen die je kunt aanbevelen?

''Mijn advies voor aanstormend talent? Wees brutaal, blijf nieuwsgierig, en bovenal: wees jezelf. Dat laatste klinkt misschien gek, maar als student of starter heb je een unieke, frisse blik. Je bent relevant, punt. Je bent een nieuwe generatie met een eigen kijk op de wereld. Als je dát weet te vangen in een idee of concept, dan ben je al heel goed op weg in deze branche.''