CAREER INSIGHTS WITH CAROLINE VAN HOOF - STRATEGY DIRECTOR

In Career Insights belichten wij een vakgebied en/of functie, zodat jullie meer inzichten hebben in deze specifieke rol of branche en een inkijkje krijgen in hoe een werkdag eruit ziet. Dit keer vertelt Carline van Hoof meer over haar rol als Strategy Director bij een reclamebureau.

caroline

1. Kun je ons wat vertellen over je functie als Strategy Director? 

Zeker! Daar kan ik uren over vertellen, maar ik zal proberen het kort te houden ;) Als strateeg ben ik dagelijks bezig met het bedenken van creatieve communicatie oplossingen voor allerlei vraagstukken die klanten kunnen hebben. Denk aan het herpositioneren van een organisatie, het introduceren van een nieuw product, het beïnvloeden van bepaald gedrag of bijvoorbeeld het werven van nieuwe medewerkers. Ik werk daarbij nauw samen met mijn creatieve en account collega’s, maar ook met mijn klanten en de betrokken mediabureaus. Binnen deze teams is mijn rol vooral het verzamelen van relevante merk-, markt- en consumenteninzichten en het maken van duidelijke keuzes als het gaat om de communicatie aanpak, de doelgroep en de boodschap. Mijn werk vormt het vertrekpunt, of liever nog de springplank, voor mijn creatieve collega’s die vervolgens aan de slag gaan om echt taal en vorm aan de creatieve oplossing te geven.

2. Was de rol van Strategy Director een bewuste keuze, wist je dit al vanaf jongs af aan? 

Tijdens mijn studie economie (marketing, strategie & organisatie) aan de UvA heb ik vaak getwijfeld of ik toch niet liever wilde overstappen naar de kunstacademie, want ik vond economie maar droog en miste creativiteit enorm. Maar in mijn derde jaar deed ik mee aan een marketing masterclass bij het bureau Publicis. We moesten een campagne bedenken voor de introductie van een nieuwe Renault. Op dat moment viel alles voor mij op z’n plek, want die opdracht lag precies op het snijvlak van mijn studie economie & creatief denken. Ik vond het helemaal geweldig en besloot ter plekke dat ik ‘later’ strateeg bij Publicis wilde worden. Drie jaar later werd dat voornemen werkelijkheid.

3. Hoe ziet een typische gemiddelde werkdag eruit voor jou?

Nou eigenlijk is geen dag hetzelfde, maar hier een beetje een idee:

09:00 - 09:30 Mails wegwerken, nieuws lezen en agenda voor de dag doornemen  
09:30 - 10:30 Reviewen van de creatieve voorstellen die een creatief team heeft bedacht voor opdracht X   
10:30 - 11:00 Intern voorspreken van een nieuw project Y
11:00 - 12:00 Meeting met de klant over nieuw project Y
12:00 - 12.30 Lunch
12:30 - 14:30 Deepdive in merk, markt & consumenteninzichten voor project Z
14:30 - 15:30 Sparren met creatie over de nieuwe briefing voor project Z
15:30 - 17:30 Opzet maken voor de creatieve briefing voor project Z
17:30 - 17:45 Afstemmen dag van morgen met collega’s en afronden 

4. Welke skills moet je hebben om goed te zijn in jouw rol?

  • Nieuwsgierig zijn. Het leuk vinden om in merken, mensen, markten en trends te duiken. Wat is er gaande? Wat speelt er?
  • Analytisch vermogen. Uit veel informatie, hoofdzaken van bijzaken kunnen scheiden en dingen kunnen versimpelen.
  • Creatief denken. Samen met je team verrassende, opvallende communicatieoplossingen bedenken voor allerlei vraagstukken van klanten. 

5. Wat zijn de leukste en minder leuke dingen van jouw functie?

Leuk: 
De informele, creatieve en inspirerende werkomgeving, de afwisseling van het soort projecten en de merken/organisaties waar je voor mag werken, het samenwerken met veel verschillende disciplines.

Minder leuk: 
Dat een deel van de mooie, goede ideeën die je als bureau vol overtuiging hebt ontwikkeld, nooit meer zullen worden dan een idee. Omdat er toch geen budget blijkt te zijn, er andere prioriteiten oppoppen of toch voor een ander bureau wordt gekozen. En dat is soms best even slikken, als je ergens lang en hard aan hebt gewerkt.  

6. Heb je nog tips voor starters en studenten die in de toekomst een soortgelijke functie willen hebben? Zijn er bijvoorbeeld nog specifieke studies, stages of cursussen die je kunt aanbevelen?

Strategen komen vanuit allerlei hoeken en achtergronden. Dus ik denk dat de eerdergenoemde skills belangrijker zijn, dan een specifieke studie of opleiding. Maar wat wel interessant kan zijn als je strategische ambities hebt:

  • Meld je aan bij RAW. Het platform voor jonge mensen in de creatieve industrie. Zij organiseren regelmatig leuke, interessante sessies en events. En je hebt er de kans om mee te doen aan creatieve pitches en je creatie skills te testen.
  • Of als je al wat jaren werkervaring hebt, dan is ook HOALA een geweldige leerschool. Je krijgt dan 12 weken lang wekelijks masterclasses van allerlei internationale topstrategen. Ik vond dat echt een topervaring.