CAREER INSIGHTS WITH RALPH KRUIJSSEN - CREATIVE DIRECTOR

In Career Insights belichten wij een vakgebied en/of functie, zodat jullie meer inzichten hebben in deze specifieke rol of branche en een inkijkje krijgen in hoe een werkdag eruit ziet. We trappen af met Ralph Kruijssen, Creative Director bij een puprose driven agency.

Ralph Kruijssen

Je bent Creative Director bij The Terrace, een strategisch bureau voor duurzaamheid en activatie. Kun je ons wat meer vertellen over je keuze destijds om van reclamebureaus naar zo'n soort bureau over te stappen?

''Ik ben ‘opgegroeid’ bij reclamebureaus als N=5, Etcetera en DDB en heb daar de fijne kneepjes van het reclamevak geleerd. Toen ik tien jaar geleden Leontine Gast (oprichtster van The Terrace) leerde kennen, voelde het als thuiskomen. Sindsdien zet ik mijn creativiteit en ervaring in om positieve impact te maken. Onder het motto ‘Making good brands big and big brands good’ brengen we merken in beweging.''

Hoe komt het duurzame aspect precies tot uiting in je werk en hoe beïnvloedt dit je werk als CD?

''We beginnen met de vraag ‘Wat is het mooiste wat je met je merk kunt doen?’. Vanuit daar springen we het diepe in. Welke rol pak je, wat doe je al goed, wat kan beter en wat is je stip aan de horizon? Duurzaamheid brengt complexe vraagstukken met zich mee en er komt veel bij kijken, wetgeving bijvoorbeeld. Het creatieve werk moet daarentegen juist heel simpel zijn. Sterker nog, het moet zelfs beter, mooier, leuker zijn dan het minder duurzame alternatief. Dat maakt het werk voor mij extra uitdagend.''

Welke skillset moet je hebben om goed te zijn in jouw rol?

Je moet goed kunnen luisteren en nieuwsgierig zijn naar de mensen in een organisatie, naar wat hun intrinsieke motivatie is om de wereld mooier te maken, waar hun talenten liggen, maar ook waar weerstand of belemmeringen zitten. Zo ontdekken we samen wat hen écht drijft, en bedenk ik naar aanleiding daarvan hoe ik ze het beste kan inspireren, uitdagen en ze concrete handvatten kan geven om dat mogelijk te maken.

Op welke campagne ben je het meest trots?

''Die voor ActionAid, een internationale organisatie die opkomt voor vrouwenrechten en zich inzet voor eerlijke en duurzame productieketens. Zij kwamen bij ons met een uitdagende vraag: hoe kunnen we de energietransitie tegelijkertijd een sociale transitie laten zijn, zodat planeet én mens profiteren. Binnen deze campagne ging het specifiek over de materialen die nodig zijn voor de batterijen van e-bikes. Die materialen worden aan de andere kant van de wereld gewonnen onder erbarmelijke omstandigheden.

‘Be the change you want to see in the world’ dachten we, en pitchten het idee voor een nieuw e-bike merk. Na fair trade chocolade, koffie en de Fairphone, vonden we dat het tijd was voor de FAIRBIKE: de enige eerlijk geproduceerde e-bike. Met een lancering in een eigen concept store, samenwerkingen met influencers als Geraldine Kemper en de inzet van allerlei promotiemiddelen hebben we een campagne gemaakt waarbij je er tijdens je klantreis achter kwam dat de FAIRBIKE helaas nog helemaal niet bestaat. Vervolgens werd je gevraagd om grote merken op te roepen te zorgen voor meer transparantie én beleid. De campagne hebben we gemaakt met een volledig vrouwelijke crew (met uitzondering van mij als enige man…). Daarnaast hebben we van de films, opgenomen bij de mijnen in Zuid-Afrika, ook versies gemaakt voor de betrokken hulporganisaties ter plekke, zodat ook zij hun verhaal beter kunnen verspreiden.''

Hoe zie jij de toekomst van sustainability in de reclamebranche? Welke veranderingen/ontwikkelingen verwacht je?

‘Specialise or join the crowd’ geldt zowel op persoonlijk vlak als voor bureaus. Grote bureaus gaan klanten steeds meer ondersteunen in de breedte, terwijl kleine bureaus alleen overleven als ze zich specialiseren.

De ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid zijn complex, en veranderen voortdurend. Dankzij ons compacte, interdisciplinaire team van duurzaamheidsprofessionals hebben we de kennis en ervaring om makkelijk mee te bewegen. Ik zie steeds meer impactgedreven bureaus opstaan en hoop van harte dat dat mainstream wordt. Helaas blijven veel campagnes vooralsnog hangen in vorm, en missen ze vaak inhoud en bewijsvoering. Dat wekt achterdocht bij consumenten en maakt merken minder geloofwaardig.''

Heb je nog tips voor starters en studenten die in de toekomst een soortgelijke functie willen hebben? Zijn er bijvoorbeeld nog specifieke studies, stages of cursussen die je kunt aanbevelen?

''Stap niet over naar een impactgedreven bureau, maar maak je bureau impactgedreven. Of specialiseer je en word dé creatieve kracht op het gebied van duurzaamheid binnen jouw bureau. Zet stappen om jouw organisatie B Corp gecertificeerd te krijgen (helpen we je graag bij!). Sluit je aan bij Creatives for Climate, of volg een opleiding tot klimaatcoach op het werk bij Stichting KlimaatGesprekken. En tot slot: ga vaker de natuur in, op je blote voeten.''