BRANDNEW OVER DE HUIDIGE MARKT TIJDENS CORONA

AMACOM geeft een kijkje in de keuken bij een aantal bureaus en checkt hoe het met ze gaat in deze onwennige periode. In deze editie beantwoordt Robert Kuiper van Brandnew onze vragen over hun werkwijze tijdens de Corona crisis.

Robert Brandnew
Bureau: Brandnew
Naam/functie: Robert Kuiper - Owner BRANDNEW brand designers

1. Wat kun je ons vertellen over jullie bureau?
''Brandnew is een multi rewarded brand design agency met vestigingen in Amsterdam, Praag en Los Angeles. Gespecialiseerd in strategie, branding, identity, packaging design, communication design en retail design. We helpen merken om de beste versie van zichzelf te worden door hun Brand Spirit tot leven te brengen. Brandnew's misie, visie en call to arms is 'don't compete, excel'. Onze brede ervaring en expertise helpt merken om hun ambities te realiseren en werkelijke groei te bewerkstelligen. We hebben meer dan 20 jaar ervaring in B-to-C en B-to-B met name in FMCG.''

'' Na de eerste schok waarin bijna iedereen op de rem ging staan zien we nu dat er weer vooruit gekeken wordt en projecten weer opgestart worden.''

2. Hoe gaat de business bij jullie sinds de Corona uitbraak? We zoeken op dit moment een Packaging Designer voor jullie, dus blijkbaar lopen de zaken nog door bij jullie?
''Bij ons loopt de business ongeveer gelijk. We zien dat het per klant enorm verschilt wat de impact is. Sommigen draaien dubbele groeicijfers anderen zien hun omzet instorten. Na de eerste schok waarin bijna iedereen op de rem ging staan zien we nu dat er weer vooruit gekeken wordt en projecten weer opgestart worden. We zoeken inderdaad ook nog structurele uitbreiding nu met name het internationale portfolio doorzet. Talent in ons vak dat voldoet aan de Brandnew norm is schaars en we zien dit dan ook als kans om ons te versterken.''

3. Wat zijn de opmerkelijkste veranderingen qua klantvragen?
''Behalve dat er wat minder geïnnoveerd wordt zijn de vragen niet structureel veranderd. Wat wel echt anders is dat we klanten nadrukkelijker proberen mee te helpen om nieuwe wegen te bewandelen als bijvoorbeeld hun distributiekanaal het zwaar heeft. Klanten die veel aan de horeca leveren zoals onze drankmerken denken na over alternatieven.''

4. Wat is het belangrijkste verschil qua werkwijze t.o.v. "vroeger"?
''Tsja, thuiswerken en online samenwerken is echt anders. Dat vraagt best wel wat aanpassingsvermogen en kost meer energie. Het werkt, dat zeker, maar het toont wat ons betreft ook aan dat creativiteit beter gedijd met interactie. Wij zijn altijd al een believer geweest van een sterke bureaucultuur in plaats van een lossere samenwerking met bijvoorbeeld freelancers. De magic ontstaat toch knapper als je elkaar vindt en begrijpt. Dat heeft dus interactie nodig. De nieuwe manier van werken heeft dus zijn beperkingen en die zijn we ondertussen aan het oplossen.''

'' We zijn ervan overtuigd dat het consumenten denken en handelen ook blijvend zal veranderen door deze heftige eruptie.''

5. Hoe kunnen jullie als bureau merken juist in deze tijden helpen?
''Gedeeltelijk wel, zoals net gezegd hebben sommige merken baat bij en creatieve aanpak van de obstakels die ze nu tegenkomen. En we zijn ervan overtuigd dat het consumenten denken en handelen ook blijvend zal veranderen door deze heftige eruptie. Wat ons betreft zit een groot deel van onze toegevoegde waarde juist in het aanvoelen van de tijdsgeest en daar op ontwerpen.''

6. Wat organiseren jullie om iedereen betrokken te houden bij de organisatie en in te checken op de (mentale) well-being?
''Elke week starten we met een collectieve aftrap. Wat is gebeurd vorige week, wat gaan we doen deze week. Zodat iedereen weet waar iedereen mee bezig is. Maar belangrijker is dat er vanuit het management actief met iedereen individueel wordt gesproken over 'well-being'. Dat was al zo, maar heeft nu specifieke aandacht.''

7. Hoe raakt de Corona uitbraak jullie hiring management en bestaand personeel? Zijn alle werknemers nog productief?
''Gelukkig zijn we nog steeds druk en is iedereen productief. We zien dat vanuit huis werken voor- en nadelen heeft, maar de productiviteit eigenlijk verbetert. En we zoeken nog steeds naar wat uitbreiding zowel op design gebied als strategisch gebied. Daar merken we overigens dat Corona de kandidaten voorzichtiger heeft gemaakt om nu stappen te zetten.''

'' Ook een goede les is hoe trots je kunt worden op en hoe verantwoordelijk je je voelt voor al je mensen.''

8. Welke les hebben jullie getrokken uit deze crisis?
''Ga beter met mens, dier en milieu om. Nou ja, dat wisten we al, maar het is scary dat alle deskundigen zeggen dat het logisch is dat zoiets gebeurt en waarschijnlijk vaker gebeurt als er niks verandert. Ook een goede les is hoe trots je kunt worden op en hoe verantwoordelijk je je voelt voor al je mensen.''

9. Welke merken vind je er positief uitspringen qua berichtgeving, campagnes en initiatieven?
''Amazon die niet aarzelde, 200.000 mensen aanneemt en het minimum loon verhoogt. Omzetten pieken, winst verdampt, maar 'we are in this together'.''

10. Wat voor impact verwacht je dat de crisis de komende tijd nog heeft op onze branche en op consumentengedrag en denk je dat er zaken fundamenteel zullen veranderen?
''Leuk, de lastigste vraag voor het laatst. Wat we zien is dat de branche in brede zin klappen krijgt die sommigen niet zullen kunnen opvangen. Maar dat is tijdelijk. Fundamenteel verwachten we veel impact op consumenten- en merkengedrag. We doen meerdere ronde tafel discussies met brand leaders van bedrijven als Diageo, Heineken, Unilever, Nestle en Coty om hypothesen met elkaar te toetsen en elkaar te inspireren met gedachten. Deze learnings zetten we op een rij en delen we binnenkort. Dus nog even geduld met ons antwoord hierop.''

 brandnew