Er zijn diverse brancheverenigingen die zich bezighouden met het reclamevak. Voor de ruim 326.000 (bron: CBS) mensen die werkzaam zijn in deze branche zorgen de verenigingen voor het delen van kennis en inzichten en spelen ze een verbindende rol.
VEA
De VEA is de vereniging van toonaangevende communicatie-adviesbureaus in Nederland. Ze helpen bureaus succesvol te zijn door kunde te bieden op het gebied van bedrijfsvoering, kennis te delen voor effectievere communicatie en kansen te creëren voor de toekomst. Leden van de VEA zijn bureaus die gezamenlijk de overtuiging delen dat hun dienstverlening moet voldoen aan de hoogste standaarden van kwaliteit, effectiviteit en continuïteit. VEA leden staan midden in de samenleving en nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Dutch Digital Agencies
Dutch Digital Agencies (DDA) is de branchevereniging en kennisorganisatie van de beste digitale bureaus. Gezamenlijk vertegenwoordigen ze de Nederlandse digitale industrie. DDA verbindt sinds 2002 de meest toonaangevende digitale bureaus die Nederland rijk is. Ze delen kennis en ervaring, inspireren elkaar én de rest van de wereld met het meest impactvolle werk dat ze voortbrengen en ze professionaliseren de relatief jonge en razendsnel groeiende industrie, zonder haar autonomie en veranderlust in de weg te staan.
IAB
IAB Nederland (Interactive Advertising Bureau) is dé onafhankelijke branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie. Aan de ruim 200 adverteerders, mediabureaus, publishers, technologieleveranciers en creatieve bureaus die zijn aangesloten, bieden ze inzicht, kennis en een netwerk. Dit doen ze door samen met hen ontwikkelingen en trends in de markt te duiden en waar mogelijk standaardisering, wetgeving en (zelf)regulering mede te bepalen of te beïnvloeden. Als vereniging staan ze voor duurzame groei van het digitale-marketingecosysteem. Het streven is om in nauwe samenwerking met de gehele keten, van adverteerders, ad tech-partijen en uitgevers, een omgeving te creëren waarin iedereen kan floreren en groeien en waar ruimte is voor onderling vertrouwen en begrip. Door continu met elkaar in gesprek te blijven werken ze samen naar de ideale werkomgeving waarin de consument op een sympathieke en respectvolle manier wordt bereikt.
BVA
BVA (Bond van Adverteerders) is de enige officiële vertegenwoordiging van Nederlandse adverteerders en heeft als doel het bevorderen en bewaken van vrijheid van verantwoorde commerciële communicatie en het vergroten van de communicatie-effectiviteit van haar leden. In taskforces en op bijeenkomsten brengt BVA leden samen voor het uitwisselen van kennis en inzichten die zowel de leden van BVA als de industrie verder helpen. Door lid te zijn van bvA worden marketeers beter in het bouwen van hun merken.
Screenforce
Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie die adverteerders en mediabureaus helpt het beste uit reclame rond premium content te halen. Screenforce verzorgt informatie over TV en andere premium videoplatforms, biedt services voor adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van alle Screenforce-zenders (Ster, RTL, Talpa TV, ORN, Disney Channels Benelux en BrandDeli). Screenforce heeft als doel innovaties te initiëren om zo het medium TV voortdurend binnen het gezichtsveld te houden van adverterend Nederland.
DDMA
DDMA (Data Driven Marketing Association) is de branchevereniging voor marketing en data, met als doel de data driven marketing sector naar een hoger plan te tillen. Meer dan 300 leden kunnen bij hen kennis halen en brengen over het inzetten van data om relevant te kunnen communiceren met hun doelgroepen. Ze organiseren netwerk- en kennisbijeenkomsten en zorgen dat hun leden binnen het kader van de wet en de gedragscodes handelen. Daarnaast spreken ze met de stakeholders in Den Haag en Brussel over de ontwikkeling van een duurzame data-economie.
MMA
MMA (Magazine Media Associatie) is de brancheorganisatie voor multimediale magazinemerken in Nederland. MMA behartigt de belangen van 32 aangesloten magazine mediabedrijven, welke zich richten zich op consumentenmedia (magazines, websites, evenementen). MMA ondersteunt de aangesloten ledenbedrijven bij de slag die zij maken om hun magazine merken te transformeren naar multimediale merken. Ze bieden leden inhoudelijk toegevoegde waarde (via een kennisplatform), naast het organiseren van een waardevol netwerk. De vereniging wil op deze manier alle leden inhoudelijk binden, servicen en inspireren.
NDP
NDP Nieuwsmedia is de brancheorganisatie van nieuwsmedia. Ze behartigen de journalistieke en zakelijke belangen van Nederlandse nieuwsbedrijven, dragen de kracht en de maatschappelijke functie van nieuwsmedia uit en maken zich sterk voor de zakelijke en journalistieke belangen van de aangesloten nieuwsbedrijven.
Outreach
Outreach is een samenwerkingsverband van de Nederlandse buitenreclame-exploitanten Centercom, Clear Channel, Exterion Media, JCDecaux, MMD Media, OV Media, Interbest, Ngage Media en Hillenaar Outdoor. Doel van het samenwerkingsverband is de vele, soms wat onderbelichte kwaliteiten en mogelijkheden van buitenreclame bekend te maken bij een groter publiek. Hierbij valt te denken aan de vele creatieve mogelijkheden en de veelzijdige manieren om buitenreclame in te zetten, maar ook aan het opvallend hoge bereik en de grote effectiviteit. Dit alles aan de hand van onderzoeksresultaten en creatieve en effectieve voorbeelden uit binnen- en buitenland.
RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie en ondersteuning aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame méér te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken en effectieve en creatieve radioreclame te maken.
IDEA
IDEA (Independent Dutch Event Association) vertegenwoordigt ruim 60 professionele en onafhankelijke live communicatie en event marketingbureaus in Nederland. De leden van IDEA geven vorm en inhoud aan ontmoetingen tussen merk of organisatie en haar doelgroepen. Ze bieden opdrachtgevers van strategie- en conceptontwikkeling tot de productie van events en campagnes waar events deel van uitmaken. Het IDEA lidmaatschap staat voor creativiteit, vakmanschap en financiële stabiliteit. Ze koppelen de juiste bureaus en live communicatieprofessionals aan sterke merken en organisaties, leden kunnen leunen op een groot supportnetwerk van peers en adviseurs en IDEA weet alles over de laatste wet- en regelgeving.
MWG
MWG is de branchevereniging van en voor mensen in de commerciële communicatie. Via events, bijeenkomsten, vakprijzen en publicaties verbreden en verdiepen ze de mediakennis van leden en vakgenoten en spelen ze een verbindende rol tussen media, merken, content en data & technologie. Leden zijn o.a. werkzaam bij adverteerders, digitale bureaus, media- & onderzoeksbureaus, media-exploitanten en uitgevers.
ADCN
ADCN is opgericht als Art Directors Club Nederland, met als doel creativiteit in communicatie te stimuleren. Door de jaren heen is ADCN uitgegroeid tot een multidisciplinair collectief van creatieven, merken en mediaprofessionals in meerdere disciplines. Tegenwoordig staat ADCN voor de Club voor Creativiteit in commerciële communicatie. Als non-profit investeert ADCN alle inkomsten terug in de creatieve industrie d.m.v. educatieve programma's voor professionals en talent en de ontwikkeling en promotie van creatief talent. Ze verzorgen o.a. lezingen, trainingen, workshops, festivals en de jaarlijkse ADCN Awards.
SWOCC
SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties en het organiseren van lezingen. Zo stellen ze marketing- en communicatieprofessionals in staat nieuwe kennis in het vakgebied bij te houden én toe te passen. Op dit moment telt SWOCC meer dan 200 begunstigers, waaronder adviesbureaus (van pr en -reclame tot design en marktonderzoek), adverteerders, non-profit organisaties en ZZP'ers.
PMA
PMA (Platform Media Adviesbureaus) en is een brancheorganisatie met 17 aangesloten media-adviesbureaus. Samen zijn ze goed voor bijna 60% van de totale mediabestedingen in Nederland. PMA verenigt media-adviesbureaus die in de dagelijkse praktijk concurrenten van elkaar zijn, ziet toe op de inhoudelijke onderzoekskwaliteit en streeft verdere integratie en betere onderlinge afstemming na. Met een eigen TV Benchmark kunnen klanten van de aangesloten media-adviesbureaus hun eigen inkoopprestaties vergelijken met een enorm grote en representatieve pool. Naast integratie en fusie van bestaande bereiksonderzoeken stuurt PMA ook actief aan op nieuw onderzoek dat de consument van morgen duidelijker in beeld brengt.
MOA
MOA is het Nederlandse Expertise Center voor Marketing Insights, Onderzoek en Analytics. MOA biedt expertise op zeven kerngebieden, verdeeld over het gehele insights-spectrum: Competence, Insightsmanagement, Research & Analytics, Datakwaliteit, Databeveiliging, Datamanagement en Privacy, legal & integriteit. De MOA-expertise bestrijkt het hele terrein van het in kaart brengen van menselijk gedrag en behoeftes, ongeacht de methode van dataverzameling en analyse. Jaarlijks organiseert de MOA het MIE (Nederlands grootse Marketing & Insights Event) en het Digital Analytics Congres (DAC). Ook reiken ze jaarlijks de MOAwards uit, dé vakprijzen voor inspirerende insights professionals en toonaangevende marketing research & analytics bureaus. Daarnaast organiseert de MOA diverse workshops (MOAcademy), events en bijeenkomsten (MOA Expertise Sessies).
Stichting Reclame Code
De Stichting Reclame Code (SRC) is dé instantie op het gebied van zelfregulering van reclame en bevordert verantwoord reclame maken met als doel de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van reclame te waarborgen. Ze bieden diensten aan het adverterend bedrijfsleven aan bij het maken van verantwoorde reclame in de vorm van training, voorlichting en copy advies. Verder faciliteren ze de Nederlandse Reclame Code (NRC) en de werkzaamheden van de Reclame Code Commissie (RCC). De SRC behandelt niet alleen klachten over reclame-uitingen, maar helpt adverteerders ook te voorkomen dat zij de NRC overtreden.