AANSTEKELIJK OVER DE HUIDIGE MARKT TIJDENS CORONA

AMACOM geeft een kijkje in de keuken bij een aantal bureaus en checkt hoe het met ze gaat in deze onwennige periode. In deze editie beantwoorden Neal Kok & Bas Burggraaff van Aanstekelijk onze vragen over hun werkwijze tijdens de Corona crisis.

Aanstekelijk
Bureau: Aanstekelijk
Naam/functie: Neal Kok (mede-oprichter en Creatief Directeur) en Bas Burggraaff (mede-oprichter en Managing Director).

1. Wat kun je ons vertellen over jullie bureau?
Neal: "Aanstekelijk is een tweemans creative agency: ik ben Creatief, Schrijver en Regisseur, Bas is Editor en Post Production Coordinator."

Bas: "En samen zijn wij een creatief team, bedenken en produceren we eigen projecten en concepten, reclamecampagnes, commercials en social content. Daarnaast zijn wij productiepartner voor andere bureaus."

"Wij zijn na gaan denken over een anderhalve meter filmset, en hoe dat in de praktijk zou werken"

2. Hoe gaat de business bij jullie sinds de Corona uitbraak?
Neal: "Zoals bij iedereen, lag ook bij ons al het werk direct stil. Alle lopende klussen werden geannuleerd, shoots gecanceld of uitgesteld. Je kan wel zeggen dat dat een flinke dreun was. Daarom hielden wij net als heel Nederland even een pas op de plaats. Dat gaf ruimte om na te denken over hoe nu verder. Langzaamaan krabbelden we op en zijn we gaan kijken naar wat wél mogelijk is."

Bas: "Die mindset past sowieso wel bij ons. Gelukkig waren er tal van projecten die wij vanuit huis uit konden voeren: van social posts bedenken en re-edits tot creatie en script schrijven."

Neal: "Maar al snel kwamen er toch weer verzoeken binnen voor bewegend beeld. En zijn wij na gaan denken over een anderhalve meter filmset, en hoe dat in de praktijk zou kunnen werken."

3. Wat zijn de opmerkelijkste veranderingen qua klantvragen?

Neal: "Klanten waarvan de branche niet of nauwelijks geraakt is door de crisis, of die juist groeien, willen graag dóór. En kijken graag samen met ons naar wat kan. Nu mensen meer thuis zijn, wordt er zoveel meer on- en offline media geconsumeerd. Het zou enorm zonde zijn als je daar niets mee doet als merk."

Bas: "Bij de eerste aanvraag zijn we direct gaan kijken hoe we een productie konden realiseren. Door bijvoorbeeld het opstellen van een duidelijk protocol, waren zowel de klant als wijzelf ervan overtuigd dat we absoluut verantwoord op een filmset ons werk konden doen."

4. Wat is het belangrijkste verschil qua werkwijze t.o.v. "vroeger"?
Bas: "We houden ons niet alleen bezig met creatie versus budget. Meer dan ooit kijken we of concepten op een verantwoorde manier geproduceerd kunnen worden. Omdat wij vrij snel na de ingestelde corona-maatregelen weer aan de slag konden, hebben we daar nu al veel praktische kennis over opgedaan."

Neal: "Een voorbeeld: we zagen dat in de scriptfase veel winst te behalen valt. Bewust kiezen we hele ruime locaties – zoals onlangs in een tropisch zwemparadijs waar niet gezwommen mocht worden door de corona-maatregelen. Perfect voor ons, want cast en crew kunnen dan makkelijk anderhalve meter afstand houden. Ook werken we met een zo klein mogelijke crew."

Bas: "Daarbij breiden we de crew nu wel standaard uit met een Social Distancing en Hygiëne Manager. Het is belangrijk om hier een dedicated crewlid voor op de set te hebben, die anderen op hun verantwoordelijkheden aanspreekt."

"Mijn advies zou zijn: als het niet bij jouw merk past, zeg dan even niets over corona"

5. Hoe kunnen jullie als bureau merken juist in deze tijden helpen?
Neal: "Merken zijn direct hun uitingen volledig op het coronavirus gaan afstemmen. 'Samen sterker, houdt afstand, we komen er samen doorheen'. Heel begrijpelijk, maar ik vond het ook al snel dertien in een dozijn. Mijn advies zou zijn: als het niet bij jouw merk past, zeg dan even niets."

Bas: "Aanstekelijk staat bekend om ludieke uitingen, om ons werk met een knipoog. Dat zou nu misschien als toondoof kunnen overkomen. Maar wij zijn ervan overtuigd dat er óók weer ruimte komt voor die andere toon. Een optimistisch geluid met een luchtigere boodschap."

Neal: "Zonder dat het de plank mis slaat uiteraard. Dat is een dunne lijn. Met onze ervaring denken wij merken te kunnen helpen om die juiste positieve snaar te raken."

6. Wat organiseren jullie om iedereen betrokken te houden bij de organisatie en in te checken op de (mentale) well-being?
Neal: "We zijn zoals eerder gezegd een tweemans agency, en werken met een grote flexibele schil aan creatieve freelancers. Naast dat Bas en ik elkaar dagelijks spreken, blijven we ook constant in contact met hen. Ik vind het belangrijk om ook als de zaken voor iedereen minder gaan er voor elkaar te zijn. Een grappig appje of telefoontje kan fijn zijn als je de hele dag alleen thuis zit."

Bas: "Vorig jaar hebben Neal en ik na uitvoerig overleg besloten geen personeel in dienst te nemen en alleen gebruik te maken van een groep vaste freelancers. Nu we weer aan het draaien zijn, hebben we hen uiteraard direct ingezet. Gelukkig stond iedereen te springen om weer – veilig – samen aan de slag te gaan."

"Ook al ben ik een storyteller, deze verhaallijn had ik echt totáál niet aan zien komen"

8. Welke les hebben jullie getrokken uit deze crisis?
Neal: "We kwamen uit een hosanna periode: de klussen stroomden binnen. Maar ook al ben ik een storyteller, deze verhaallijn had ik echt totáál niet aan zien komen. Niemand niet. Dus bouw waar mogelijk een buffer op en zorg voor een divers klantenportfolio."

9. Welke merken vind je er positief uitspringen qua berichtgeving, campagnes en initiatieven?
Bas: "Neal zei het al: het gros van de 'corona commercials' is veel van hetzelfde. Wie ik wel erg sterk vond, is een bedrijf als Auping. Zij zetten hun kennis, mensen en materialen in om mondmaskers te maken."

Neal: "Zonder daar direct een pretentieuze moodfilm bij te lanceren. Merken waarbij het wél goed past, kunnen met dit soort initiatieven zeker het verschil maken."

10. Wat voor impact verwacht je dat de crisis de komende tijd nog heeft op onze branche en denk je dat er zaken fundamenteel zullen veranderen?
Bas: "De economische gevolgen lijken volgens de eerste ramingen erg groot. Een crisis lijkt dan ook onvermijdelijk. Sterker nog, we zitten er al midden in. Gelukkig is Neal een ras optimist."

Neal: "Mij om lange-termijn economische voorspellingen vragen betekent altijd: de weg omhoog is ingezet. Iedereen staat te trappelen om weer te gaan knallen, wat met de versoepelde maatregelen ook steeds makkelijker te organiseren is. Wij hebben in ieder geval ontzettend veel zin om high fivend met onze collega's 'It's a wrap' te roepen. Al is dat de komende weken nog even op afstand met een setje latex handschoenen aan.”

Benieuwd naar meer Aanstekelijk? Check hieronder hun nieuwe showreel: