Commercials en campagnes

Op de hoogte blijven van inspirerende, onderscheidende, mooie en grappige campagnes? Check hieronder een aantal campagnes die ons zijn opgevallen!  


DID YOU ORDER IT BULLIED OF UNBULLIED?
Old but Gold, de campagne van Burger King waarin zij het opnemen voor kinderen die worden gepest. Ze deden een bijzonder sociaal experiment waar tieners (acteurs) een klasgenoot pestten. Het doel was om uit te vinden hoeveel klanten hierop reageren. Helaas bleek maar 12% op te komen voor de klasgenoot, terwijl de rest toekeek of de situatie negeerde. Tegelijkertijd vermorzelde een medewerker een Whopper en daar werd híj wel op aangesproken. De medewerker vertelt dat ze wilden kijken of er meer wordt opgekomen voor de gepeste student of de burger. 95% van de klanten verdedigde de burger terwijl op datzelfde moment een jongetje werd geduwd en gepest. Een mooi voorbeeld van hoe een merk awareness kan creëren. 


EPIC PARTIES IMAGINED BY YOU
Desperados weet hoe ze een feestje organiseren gekoppeld aan innovatieve technologie. Met Epic Parties Imagined by You ontwikkelen ze activaties gebaseerd op ideeen die mensen hebben gedeeld via #WeAreTheParty. De Poolse Karolina vindt dat telefoons een negatieve impact hebben op de party spirit. Zo onstond het idee voor een feest waar bezoekers hun telefoon tijdelijk konden inruilen voor een flesje Desperado's. De telefoons vormden samen een grote video lichtshow door gesynchroniseerd op de muziek animaties af te spelen. Stop scrolling and start dancing!


#DOESLIEF
Sire lanceert de nieuwe campagne #DOESLIEF, waarmee ze mensen aanspreken op onaardig gedrag. Van burenruzieshaatberichten op social media en bumperkleven tot het bespugen van ov-medewerkers. Er zijn 18 radiospots gemaakt, 9 commercials en 9 digital/social en outdoor campagnebeelden waarmee ze harde statistieken en voorbeelden van dagelijks onaardig gedrag laten zien. Met de campagne hopen ze dat mensen zich gaan realiseren dat onaardig gedrag onnodig is en kwetsend voor de ander kan zijn. 


KLM - TAKE-OFF TIPS
Vlieg je naar een nieuwe bestemming en heb je nog wat tijd over? Neem plaats in de Take-off-bar van KLM. KLM heeft (i.s.m. DDB Unlimited) unieke hologram-stations gebouwd op de luchthavens van Amsterdam, Oslo en Rio de Janeiro, waarmee mensen elkaar met behulp van een driedimensionale hologramtechnologie digitaal (maar bijna 'fysiek') kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen over de stad waar ze naartoe vliegen. Een local of iemand die er net is geweest kan zo de leukste bestemmingstips met je delen. Check hier hoe dat er precies uitziet. 


ANNIE. THE BEETLE. 
Een mooi stukje storytelling van Volkswagen. Kathleen Brooks kocht in 1966 een Kever die ze Annie noemde. Sindsdien zijn de twee onafscheidelijk en hebben ze al meer dan 550.000 km gereden. Toen Volkswagen dit verhaal hoorde besloten ze om de inmiddels versleten Annie te restaureren. De 11 maanden durende renovatie en de ontroerende hereniging met Kathleen zie je in dit mooie filmpje


SUPER BOWL 2019
Ruim 100 miljoen Amerikanen waren gister aan de buis gekluisterd voor de Super Bowl en dus is er weer volop uitgepakt tijdens de reclameblokken (lees: 5 miljoen dollar voor 30 seconden zendtijd). De opvallendste commercial was die die van Bud Light, waarin het laatste seizoen van Game of Thrones wordt gepromoot. Maar check ook vooral de commercials van Stella Artois met Jessica Parker, Pepsi, Google en the Handmade's tale preview van Hulu. Trends die te zien waren in de commercials zijn robots en AI, maar er spelen ook meer vrouwen de hoofdrol in vergelijking met voorgaande jaren. Check hier alle commercials. Geen tijd om alle commercials te bekijken? Check hier de 2 minuten durende supercut van Adweek. 


NEDERLAND'S EERSTE WHATSAPP-THRILLER
NS heeft de eerste Whatsapp-thriller van Nederland uitgebracht, ontwikkeld door Johnny Wonder. De thriller is geschreven door Melle Runderkamp en je kunt het verhaal volgen door je aan te melden via Whatsapp. Elke dag krijg je een paar berichten in de vorm van tekst, video's of foto's van diverse contacten die je krijgt toegestuurd (personages uit het verhaal). Het verhaal gaat over Sarah, die tijdens een werkborrel iets ziet dat ze niet had mogen zien en vervolgens verdwijnt. Tijdens de ochtendspits van 28 januari wordt het eerste bericht gedeeld. De WhatsApp-thriller is ontwikkeld met treinreizigers in het achterhoofd die in de trein vooral hun WhatsApp bekijken, maar iedereen kon zich aanmelden.


WALMART PICK-UP SERVICE
De nieuwe commercial voor Walmart's pick up service laat zien dat de service door iedereen - en iedere auto - te gebruiken is. We zien de meest 'bekende' auto's langskomen: o.a. de Batmobile, de koets van Assepoester, K.I.T.T. van Knight Rider, een jeep van Jurassic Park incl. dino's en Flintstone's auto. De auto's zien er precies zo uit als je ze kent uit de films en laten het gemak en de snelheid van de service zien. Iedereen, ongeacht de auto die je bestuurt, kan hier gratis de online bestelde boodschappen ophalen. Check deze vette commercial hier


WAT DOE JIJ MORGEN?
Randstad lanceert de nieuwe 'Wat doe jij morgen?' campagne, ontwikkeld door JWT Amsterdam en Wunderman Antwerp. De campagne moet de merkbelofte 'Human Forward' verder uitdragen en Randstad sterker op de kaart zetten op de arbeidsmarkt van de toekomst. Zo zie je in de commercial een chef die in de keuken geholpen wordt door robots en een postbode die pakketjes verzendt met drones. Ze laten zien dat ze de doelgroep begeleiden op weg naar de door technologie snel veranderende nieuwe toekomst. 


WE ARE AN AIRLINE
KLM is één van de grootste en oudste luchtvaartmaatschappijen van Europa, maar toch weet 46% van Duitsland niet dat KLM een airline is. Daarom kwam KLM met de campagne 'We are an Airline', ontwikkeld door DDB & Tribal. Maar wat denken de Duitser dan dat KLM wél is? Een restaurant, een bank of een radiozender. Dit is dan ook waar KLM in veranderde; een restaurant dat de gratis maaltijden van KLM aan boord serveert, een geldautomaat dat in plaats van geld gratis vliegtickets uitgeeft en een radiozender die KLM songs, commercials en nieuwsitems uitzendt. Check hem hier!


KORDAAT
De commercial van Lidl's nieuwe Kordaat bier zorgde voor flink wat ophef. Het merk zou teveel lijken op een ander biertje, Kornuit, en de reclame heeft veel weg van die van Amstel bier (lees: hardwerkende gezinsmannen). Veel mensen vonden het vrouwonvriendelijk en er zou gesuggereerd worden dat het bier alleen voor mannen is. Als je iets beter kijkt zie je dat de commercial met een flinke knipoog is gemaakt. Een man die 'het huis van zijn gezin als een kasteel verdedigt' en daarbij de dakgoot leeghaalt, een man die 'alle vijanden buiten houdt' en ondertussen een klein spinnetje buiten zet en een man die 'met gevaar voor eigen leven de zwaarste klussen doet', maar op dat moment gewoon de kliko buitenzet. Om de klagers toch tegemoet te komen lanceren ze twee dagen later een nieuwe commercial, dit keer met een stoere vrouw in de hoofdrol. 


#PHONESAREGOOD
De Britse telefoonaanbieder Three komt met de geestige commercial #PhonesAreGood, waarin ze laten zien hoe de geschiedenis zou hebben gelopen als er in die tijd al smartphones zouden zijn geweest. In de video, gemaakt door Wieden + Kennedy Londen en regisseur Ian Pons Jewell, komen diverse scenario's voorbij. Denk aan een groep neanderthalers die een bestelling plaatst bij Deliveroo, de Titanic die een alert ontvangt over de naderende ijsberg en een koning die via Tinder naar zijn toekomstige vrouw zoekt. 


JUST DO IT - NIKE
Colin Kaepernick is het gezicht van de nieuwe 'Just Do It' campagne van Nike. Kaepernick kwam in 2016 in opspraak omdat hij tijdens het volkslied knielde uit protest tegen het politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Donald Trump ziet deze actie als landverraad en Kaepernick was zijn plek op het veld kwijt en geen enkel team van de NFL wilde hem nog een contract aanbieden. Hij staat al sinds 2011 onder contract bij Nike, maar zij wisten niet goed hoe ze hem moesten inzetten voor marketingdoeleinden. Ze nemen een flink risico door hem nu wél in te zetten, gezien Nike één van de belangrijkste leveranciers is van NFL. Hierop volgde de nodige ophef en filmpjes van verbrandde Nike kleding en het aandeel schoot even omlaag, echter is het aantal bestellingen later al met maar liefst 31% gestegen. 


PRIDE 2018
Afgelopen week stond Amsterdam in het teken van de Pride. Veel merken en bureaus supporten de LGBTQ+ community en haken in op het diversity-festival. Dit jaar was ING partner van de Pride en daarom kwamen zij met de campagne 'Kleur het leven'. Zo worden reizigers op o.a. Schiphol verwelkomd via een bagageband in regenboogkleuren met de boodschap 'Freedom here I come' en kunnen klanten een pinpas aanvragen met een regenboogvlag. Hema organiseerde de bruiloft van drie stellen die in hun eigen land niet kunnen trouwen; van de taart en ringen tot de locatie en bloemen. Maar ook kon je speciale Pride tompoucen kopen, niet de gebruikelijke roze variant, maar in alle kleuren van de regenboog. Meer zin in een patatje met? Dan kon je langs de Smullers voor een frietje met roze frietsaus. Ook in het vervoer in Amsterdam werd de diversiteit gevierd, zo presenteerde het 'GayVB' de Pride Pont die de hele maand augustus nog over het IJ vaart. Kom je met de auto? Deze kun je opladen aan één van de 'Power to the heroes' laadpalen van Nuon met daarop alle kleuren van de regenboog. Ook H&M heeft zich dit jaar verbonden aan de Pride en kwam met een unisex Pride-collectie waarvoor hun eigen medewerkers model mochten staan. 10% van de opbrengst van de 'Love for All'-collectie gaat naar het 'Free & Equal-programma van de VN. Wie ook niet mag missen in dit lijstje is het Amsterdamse bureau Boomerang, zij lanceerden een fun-raiser waarmee ze zich hardmaken voor de noodzaak van een (gay-)Pride. Met het Hardcore Happy Fund hebben zij een mooi bedrag kunnen doneren aan organisaties en mensen die zich inzetten voor de LGBTQ+ community.


THE LAND OF FREE PRESS
De Finse krant Helsinging Sanomat heeft een bijzonder onthaal in Helsinki voor Donald Trump en Vladimir Poetin, die elkaar in de stad ontmoeten. Op de route die Trump en Poetin afleggen zijn 300 billboards over de persvrijheid in Rusland en de VS geplaatst. Op de luchthaven is het eerste billboard te zien met de tekst: ''Mr. President, welcome in the land of free press.'' Met de campagne willen ze hun steun betuigen aan collega's die dagelijks worstelen in steeds moeilijkere omstandigheden, zowel in Rusland als in de VS. Bekijk hier de beelden.


VANDEBRON
Vandebron heeft een parodie gemaakt op 'passievolle en authenthieke' hipstervideo's; denk aan bier- of koffiecommercials met stoere vakmannen, gitaarmuziek en termen als 'ambachtelijk', 'natuurlijk' en 'authentiek'. Vandebron neemt dit soort commercials op de hak in de nieuwste online film over misleiding rondom steenkolen, om te laten zien dat de energiemarkt misleidend en vervuilend is. Bekijk de video hier


K PLUS - FRIENDSHIT
De beste retail bank van Thailand 'Kbank' heeft een hilarische commercial uitgebracht ter promotie van hun K Plus app. Meer dan dat zeggen we er niet over, maar check hem vooral zelf!


FRANCIS FORD COPPOLA WINERY - THE RED STAIN
Even meegesleept worden in de fijne fantasieën van een Italiaans getrouwd stel op leeftijd, die beiden menen te weten waar de rode vlekken in de blouse van hun knappe, Amerikaanse klant vandaan komen? Wij zeggen: doen! Check de korte film (11 heerlijke minuten in Mediterraanse sferen) hier! Benieuwd naar meer van The Coppola Club films? Je vindt ze hier!


SPOTIFY - I'M WITH THE BANNED
Naar aanleiding van Trump's muslim ban, kwam Spotify met een prachtige tegenreactie: I'm with the banned. In dit visuele en audio project koppelden ze artiesten uit Syria, Sudan, Somalië, Libië, Jemen en Iran aan bekende internationale artiesten als Pusha T, Desiigner en X Ambassadors. Samen maakten zij een nummer dat (samen met video materiaal van hun ervaringen en samenwerking) werd opgenomen in de Spotify playlist 'I'm with banned'. Nieuwsgierig naar alle artiesten en nummers? Check hier meer info!


VICE - FAKE FASHION
Oobah van VICE heeft al eerder de wereld in de maling genomen door het schuurtje in zijn achtertuin in Londen dé nieuwe food hotspot te maken door nep recencies. He's back! Dit keer kruipt hij in de rol van Georgio Peviani en overtuigt hij iedereen bij Paris Fashion Week, van exclusieve fashion buyers tot fashion influencers. Maar wie is Georgio Peviani?! Check 't hier!


ABN AMRO - VR GAME
Om nieuw IT personeel te werven heeft ABN AMRO een mobiele game ontwikkeld. De bank hoopt zich met een virtual reality, AR escaperoom te presenteren als een spannende, vernieuwende werkgever en zo programmeurs, IT-ingenieurs en codespecialisten aan te trekken. Zie Adformatie voor een video!


MISEREOR - DIGITAL OOH
Het Duitse goede doel MISEREOR heeft een innovatieve digital out of home concept ontwikkeld, waarbij je in openbare ruimtes (denk aan stations) met je pinpas/creditcard donaties kunt maken. De manier waarop deze interactieve 'poster' werkt, maakt het voor donateurs extra belonend! Nieuwsgierig? Check de video op de website van agency Kolle-Rebbe.


IKEA PLACE
IKEA komt met een app waarbij gebruikers virtueel meubels kunnen plaatsen direct in hun eigen huis. Zo kun je door ruim 4.000 meubels swipen en uitproberen wat wel en niet past bij je huidige interieur. De app schaalt producten automatisch op basis van kamerafmetingen en door de AR technologie is precies de textuur en belichting van de meubels te zien. Lees hier meer over de app.


KARL LAGERFELD - BEAUTY LAUNCH
De grote naam uit de fashion wereld heeft samen met ModelCo zijn eerste beauty collectie op de markt gebracht. Dat vraagt natuurlijk om een spectaculaire launch in de modestad Parijs! Flashmobs van 'beauty butlers' doken op door de hele stad, met veel publiciteit tot gevolg. Check het hier.


DUREX - CLASSIC
In reclame begrippen is het al een oudje (uit 2013), maar in onze ogen nog steeds een sterke: de tv commercial van Durex waarin gewaarschuwd wordt voor kinderen. Protect yourself!


H&M - INTERACTIVE MIRRORS
Er zijn weer nieuwe technologische ontwikkelingen in de retail: H&M heeft speciale spiegels geïnstalleerd in de flagship store op Times Square in New York gebaseerd op stem- en gezichtsherkenning om de customer experience nog interessanter te maken. Bekijk hier hoe het werkt.


BRANDED ACTIVISM 
En check ook nog even dit artikel over de opkomst van branded activism; het inzetten van activisme als marketingtool. Hoe oprecht zijn commerciële bedrijven in hun missie om de wereld te verbeteren? Activisme vraagt om een kritische blik in de spiegel en vereist een daarop aangepast handelen. Lees er hier meer over.