Advertising news

DIVERSITEIT IN RECLAME

Diversiteit in reclames is razendsnel gangbaar aan het worden, maar we lijken nog wel in een tussenfase te zitten. Acteurs en figuranten met een grote bos donker haar en een huidskleur tussen wit en donker zijn veelgevraagd; de niet-witte Nederlander is doorgebroken en er heerst steeds meer diversiteit, maar dan wel vaak precies op dezelfde manier. 'Te donker' voelt in de reclame-wereld nog steeds onwennig en, belangrijker, als mogelijk commercieel riskant. Maar 'te wit' kan ook niet meer. Lees in dit artikel meer over de populariteit van de licht getinte acteur-met-afro en waarom er nog steeds weinig grenzen worden verlegd. 


DE NIEUWE GENERATIE CREATIEVEN

De nieuwe generatie creatieven ziet zichzelf steeds meer als specialist op het gebied van nieuwe media, storytelling en multimediale content in plaats van als reclamemensen. In dit artikel bespreken de eigenaars van drie bureaus die onderdeel zijn van de nieuwe generatie reclamemakers hoe zij zich zien ten opzichte van de gevestigde reclame-elite en waarom marketeers steeds meer uitkomen bij de nieuwkomers in het creatieve landschap. 


DE PROS EN CONS VAN EEN IN-HOUSE CREATIEF TEAM

Steeds meer adverteerders kiezen voor een in-house creatief team. Er is veel voor maar ook zeker tegen tegen te zeggen. In dit artikel bespreken o.a. Dick van der Lecq (MD DDB Unlimited) en Henriette van Swinderen (directeur BVA bond van adverteerder) de pro's en cons. 


CANNES VERSUS SXSW

Steeds meer mensen reizen naar Austin voor SXSW. Betekent dit een verschuiving van Cannes naar SXSW? Waar Cannes alleen over reclame gaat, gaat Austin ook om entertainment en technologie. De vraag is dus; kiezen we voor deelname aan Cannes Lions of gaan we naar meer interactieve festivals en summits zoals SXSW? Lees er meer over in dit artikel


DE 5 DO'S EN DON'TS VAN  PURPOSE MARKETING

In marketing verschuift de focus op merk- en klantbeleving steeds meer naar sociale en maatschappelijke betekenis. Accountability wordt steeds belangelijker omdat consumenten zich niet langer laten misleiden. Als merk moet je dus nadenken over welke betekenis je toevoegt aan de samenleving en focussen op je social purpose. Dit kan goed of slecht uitpakken, daarom zijn er belangrijke do's en don'ts - je leest ze hier


DATA VERSUS CREATIVITEIT

Digitale transitie, data en technologie staan hoog op de agenda en budgetten vloeien steeds meer richting makkelijk meetbare digitale platformen. Maar deze platformen brengen slechts een kortetermijnroes teweeg en het lijkt er steeds meer op dat het niet uitmaakt hoe je het doet, áls je het maar doet. Maar wil je succesvol zijn, dan zal jouw concept daarnaast ook iets teweeg moeten brengen dat het concept van je concurrent niet geeft. Dus wat is, zonder creativiteit, dan eigenlijk nog de betekenis van data? Dit proces schreeuwt juist om het creatief combineren van beschikbare informatie en bedrijven die waarde hechten aan creativiteit scoren dan ook op veel fronten beter. Lees meer over het belang van een cultuur waarin creativiteit centraal staat en waarom creativiteit doorslaggevend is.


5 INNOVATIES DIE CREATIEVE CONTENTMARKETING NOG BOEIENDER MAKEN 

Veel merken focussen zich op online video en social media, maar er zijn veel meer mogelijkheden voor creatieve contentmarketing. Lees hier welke opkomende technologieën en platformen je moet gebruiken om de beleving van je verhaal optimaal te versterken!


DE MEEST GEMAAKTE FOUTEN BIJ HET MAKEN VAN EEN PORTFOLIO

Je portfolio is je persoonlijke visitekaartje en voor opdrachtgevers en bureaus de reden om je wel óf niet aan te nemen. Zorg -  naast een gelikt design - dat klantvraag, middelen, oplossing en resultaat goed geformuleerd zijn. Wat er dan nog mis kan gaan? Lees het hier